איך לצלם פורטרטים של ילדים?

ילדים הם טיפוסים מיוחדים. הם יכולים להיות הדוגמנים המושלמים לצילום – אבל זה תלוי במצב הרוח שלהם. אי אפשר ממש לדעת איך יתקדם יום צילום עם ילדים, אבל ישנם הרבה אלמנטים נשלטים בידינו – ובהם כדאי לשלוט בצורה הנכונה. טיפים לצילום פורטרטים מדהימים ומרגשים של ילדים.

ציוד

בכל צילום של ילדים כדאי להסתובב עם מצלמה ועדשה מתאימות. עדשת טלה-פוטו במצלמת פול פריים הם כלים מצוינים לצילום ילדים. מקבלים עומק שדה רדוד ויפה, עם יכולת לשנות את הקומפוזיציה בתנועות קטנות. גם זה מאפשר לעקוב אחרי הסובייקט בצורה נוחה. במקביל, כדאי להשאיר את תיק המצלמה בקרבתכם ולהחזיק בו עדשות נוספות – לדוגמא עדשת 50 מ”מ ועדשה רחבה – בשביל המקרים בהם עדשה של 135 מ”מ לא תתאים. ציוד נוסף שמומלץ להשתמש בו –כמה תלבושות לילדים, חטיפים ועוד זוג ידיים. לילדים יש יותר רבדים ממה שנראה למראית עין, לכן הרבה פעמים עוזר/ת לצדכם שיעזרו עם הכנת הילדים לצילום והעסקתם בין לבין יסייעו גם באיכות התמונות שתקבלו.

תאורה

עיקר המחלוקת היא האם להשתמש באור יום או בתאורה מלאכותית. כדאי לבוא עם כמה פלאשים, אבל לא חייבים באמת להשתמש בהם. עדיף לצלם בסביבה בה יש מספיק אור יום. צילום באור יום משמעותי במיוחד כשמדובר בילדים קטנים שרק לאחרונה התחילו ללכת או לרוץ. יהיה קשה מאוד להשאיר אותם תחת אותה תאורה שארגנתם מראש. לכן עדיף לתת לילדים להתרוצץ ולנהל אינטראקציה טבעית ככל הניתן, אבל להשאיר אותם בגבולות הגזרה בהם יש לכם מספיק אור טבעי. עוד סיבה להשתמש באור יום היא שהוא מפיץ הרבה חום, דבר שמסתדר היטב עם צילומי ילדים. לפעמים כדאי לצלם כשהשמש מאחוריהם, או דווקא באזור מוצל. אם מדובר על צהרי יום שמשי, כדאי להוביל אותם לבניין פתוח אליו נכנסת תאורת יום. בעיקרון הזמנים המומלצים ביותר לצילום הם מוקדם בבוקר או לפני השקיעה (“שעות הזהב”).

הגדרות המצלמה

רק מצב ידני! מומלץ לצלם עם צמצם פתוח כדי לקבל עומק שדה רדוד, ועם ISO בנקודה בה יש כמות אור מספקת. לאחר מכן יש להתאים את מהירות התריס להבדלים קטנים בכמות האור. כך אפשר למנוע כמה שיותר את גרעיניות ה-ISO של התמונה, בלי הצורך להפוך לפסלים דוממים.

עיבוד אחרי צילום

צלמים רבים משתמשים בתוכנת לייטרום. אפשר לעשות בה עריכה פשוטה תוך מספר דקות. אפשר לשקוע שעות בעריכת תמונות, וחבל. מצד שני, לא כדאי לתזמן מראש עריכה ספציפית ולהשליך אותה על כל התמונות. כל תמונה ראויה לתשומת לב משלה ולעיבוד שונה. כדאי למשל לקחת תמונה מתוך קבוצת תמונות שצולמו באותה תאורה, באותו סגנון ובאותו לוקיישן ולתת לכל הקבוצה טאץ’ דומה בעריכה. זה יכול להיות הגברת החדות או הניגודיות למשל. בעריכה ניתן גם “לחמם” מעט את התמונה, דבר שמשפר את האנושיות שלה. חום של תמונה נקבע עוד בתהליך הצילום אבל גם בתהליך העריכה.

יצירתיות בצילום

למרות שתמיד מומלץ להכין את הפוזה של המצולם לפני הצילום, זה לא תמיד עובד כשהמצולם בן פחות משנתיים. לכן במקרה של ילדים – כדאי תמיד לנסות לגרום להם לגלות משהו חדש.

לפעמים אפשר לסמוך על גורל וספונטניות שמשהו מעניין יקרה, וגם לסמוך על עצמכם שתהיו מספיק זריזים לתפוס את זה. ולפעמים אפשר לייצר אתגרים – כמו למשל לצלם באזור חדש עבור הילדים, להפגיש אותם עם בעל חיים וכו’. צריך גם להיות מאוד סבלניים ולפעמים להמתין הרבה זמן עד שהסיטואציה המתאימה לצילום תתרחש – זה נכון לגבי כל צילום, ובמיוחד לגבי צילום ילדים. חשוב כמובן גם להביא עזרים – ספרים, צעצועים, בגדים – כל דבר שישמור על רמת העניין של הילדים ויגביר את האינטראקציות שלהם.

לתפוס את האישיות

החל מהתאורה הנכונה ועד היצירתיות בצילום – כשכל האלמנטים מתחברים יחדיו, זה יהיה הרגע בו תוכלו לתפוס את האישיות של הילד/ה בתמונה. באותה שנייה של תהיה וגילוי מחדש – העיניים שלהם נדלקות. עכשיו זה תלוי בכם – להיות מוכנים לצילום, עם מינימום תקלות של דברים שכן ידעתם ויכולתם להכין מראש. החזיקו את המצלמה כל הזמן בידכם, עם עין אחת לכיוון העינית ואצבע אחת על מהירות התריס. הרגע הקסום הזה יכול להיעלם באותה המהירות בה הוא הגיע.

צילום: שגית זלוף נמיר

צילום: שגית הלל

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן