חנות צילום – שוב מאוד לבחור חנות טובה, מקצועית ומוכרת. לא מומלץ לרכוש מצלמה בחנות למוצרי חשמל, או בחנות השכונתית שמפתחת תמונות, גם אם זה 100 שקלים פחות. חנות מקצועית תעניק לכם את השירות הטוב ביותר, אחריות מלאה על הציוד, ומקום לחזור אליו אם יש בעיה או כשתרצו לרכוש ציוד נוסף בעתיד.
להתייעץ עם המוכר או המוכרת- המוכרים בחנויות הצילום (המקצועיות!) הם אנשי מקצוע. נכון שהתפקיד שלהם הוא למכור, אבל הם אוהבי צילום בדיוק כמוני וכמוכם. הם מכירים את האפשרויות הכי טוב, ואפשר לסמוך עליהם.
תקציב- שאלה לא פחות נפוצה מ״איזו מצלמה לקנות?״ היא ״כמה עולה מצלמה בסיסית"? התשובה לזה יכולה להיות בין 1000 ש״ח למצלמה טובה מיד שניה, ועד 10,000 ש״ח למצלמה מקצועית. אחד הדברים הכי חשובים להחליט לפני הרכישה הוא כמה כסף מוכנים להשקיע. עשו זאת לפני שבוחרים מצלמה! כאשר מתחילים מחיפוש מצלמה, ללא מסגרת תקציב, מתחילים להתבלבל- ״רגע, הדגם הזה יותר יקר רק ב-300 ש״ח מהדגם השני, אז אולי כבר כדאי לי להשקיע עוד טיפה ולרכוש דגם מתקדם יותר״… אין לזה סוף! יותר מכך, באופן הזה לא לוקחים בחשבון את הציוד הנלווה. החליטו על מסגרת תקציב- כל סכום בין 2000 ל-5000 ש״ח בהחלט מתאים לרכישה ראשונה. בתוך מסגרת התקציב עליכם להכניס: מצלמה, עדשה, תיק צילום, כרטיס זיכרון אחד או שניים, פילטר מגן לעדשה, ורכישות אפשריות נוספות: סוללה ספייר, קורא כרטיסים וחצובה. על כל הציוד הנלווה ארחיב בהמשך.
כאשר תבואו להתייעץ עם המוכר בחנות (המקצועית. כבר אמרתי?) ותגידו לו ״יש לי 3500 ש״ח שבהם אני רוצה לקנות את הציוד הטוב ביותר האפשרי״, הוא יוכל לעזור לכם בצורה הטובה ביותר האפשרית.
״טוב, מצאתי חנות מקצועית, החלטתי על מסגרת תקציב, אבל איך לבחור מצלמה?״
קיימים שני סוגי מצלמות מומלצים: DSLR ו-Mirrorless. המשותף לשניהם הוא האפשרות להחליף עדשות. כלומר גוף המצלמה והעדשה הם שני חלקים נפרדים וניתן להרכיב עדשות שונות על אותו גוף מצלמה. באותו האופן, ניתן גם בעתיד לשדרג את גוף המצלמה ולחבר לגוף החדש את העדשות שרכשתם בעבר.
DSLR הוא הסוג הוותיק יותר. יתרונותיו במבחר גדול מאוד של גופים ועדשות, וחיי הסוללה ארוכים.
Mirrorless הוא סוג חדש יותר של מצלמות שהתפתח בעשורים האחרונים עם החידושים הטכנולוגיים. החיסרון המרכזי מול ה-DSLR הוא חיי סוללה קצרים יותר (חובה סוללה ספייר!). אך היתרונות רבים- והבולט בהם הוא מערכות פוקוס משוכללות יותר, ולרוב גם עדשות מעט קטנות יותר.
ההמלצה שלנו היא לרכוש מצלמת מירורלס, מכיוון שלשם הולך העתיד, ויצרניות המצלמות העיקריות כבר לא מייצרות מצלמות DSLR חדשות.
אבל- הערה חשובה! לבעלי ובעלות DSLR שמשום מה קוראים את המאמר הזה- לא לרוץ ולהחליף. אם המצלמה תקינה ועובדת, אין סיבה להחליף אותה אלא אם הצרכים הצילומיים
״אז מה עדיף, קנון או ניקון?״
התשובה הקצרה- לא משנה.
התשובה הארוכה- זה ממש, אבל ממש, לא משנה. תבחרו את מה שיותר נוח לכם באצבעות. אם צילמתם בעבר במצלמה של אחת מהחברות האלה, יכול להיות שיהיה לכם יותר קל להמשיך עם מה שאתם מכירים. הסיבה האמיתית שצלמות ושצלמים נשארים נאמנים לחברה אחת ולא מחליפים היא העדשות. בעוד גוף של מצלמה דיגיטלית מתיישן אחרי כמה שנים, עדשות איכותיות הן לכל החיים. מכיוון שלא ניתן לשים עדשות של חברה אחת על מצלמה מהחברה השנייה, אחרי שצלמת השקיעה אלפי שקלים לאורך הרבה שנים ברכישת עדשות, היא לא תמכור את כולן ותקנה חדשות.
״אז מה עדיף, סוני או פוג׳י?״
גם כאן, התשובה הקצרה היא- לא משנה.
אבל התשובה הארוכה היא- שזה קצת משנה. בעוד המצלמות קנון וניקון כמעט זהות, סוני ופוג׳י בחרו בקוים עיצוביים מאוד שונים. סוני מלאת שכלולים ואופציות, בעוד פוג׳י הלכו על עיצוב בדמות המצלמות האנלוגיות של פעם. בעוד שסוני נמצאת ברוב התחומים בחזית הטכנולוגיה, היא לא תמיד מומלצת לטכנופובים שבינינו. כאן מאוד חשוב לבדוק את שתי האפשרויות ולהחליט לפי מה שמרגיש יותר נוח.
״אבל קראתי באינטרנט שהחיישן/מערכת הפוקוס/הטווח הדינמי/ה-$@!=?#*% במצלמה הזאת יותר טוב מבאחרת״.
ככלל, לא כדאי לקרוא יותר מדי בלוגים ואתרי אינטרנט שכותבים ביקורות על מצלמות. לרוב מי שכותב את הביקורות האלה הם לא צלמים או צלמות עובדות, אלא גיקים של צילום שאוהבים בעיקר לקנות מצלמות. הם יכולים מאוד להתלהב מפרט טכני כזה או אחר (28 פריימים לשנייה! יהה! רק שרוב הצלמים לא זקוקים לזה), אבל הפרטים הטכניים האלה בדרך כלל פחות מעניינים צלמים עובדים מאשר כותבי בלוגים. הביקורות האלה גם מייצרות תחושה שהמצלמה של לפני שנתיים או שלוש כבר ממש לא שווה. אבל כמה מפתיע- גם לפני 6 ו-7 שנים צילמו שלטים לאיילון, שערים לווג ולנשיונל ג׳יאוגרפיק. עשו את זה עם מצלמות שהיום שוות גרושים.
בקיצור- הביקורות האלה טובות רק אם הקורא יודע בדיוק מה הוא מחפש. בשלבים מתקדמים יותר, כאשר תדעו בדיוק מה אתן אוהבות ומה אתם צריכים- תחפשו את זה בביקורות (כמו מערכת פוקוס מהירה במיוחד לצלמי ספורט, טווח דינמי גדול לצילומים בלילה, יכולות וידאו טובות וכן הלאה).
״מה מקבלים כשמשקיעים במצלמה יקרה יותר?״
אצטט את הצלם לירון אראל, בוגר סטודיו גברא, שגם לימד בסטודיו, והיום עושה חייל בנכר: ״מצלמה היא פטיש״. המצלמה היא כלי עבודה. אני מניח שאם תשוו את הפטיש שיש לכם בבית עם הפטיש שיש לנגר- אז הפשיט שלו יהיה יקר וטוב יותר, וסיכוי סביר שיהיו לו כמה פטישים שונים. אבל- אם תביאו לנגר את הפטיש שלכם, הוא עדיין יוכל לייצר ממנו כיסא. והכיסא לא ייצא פחות איכותי ויפה מאשר אם היה עושה אותו עם סט הפטישים היקר שלו. כשאתם משקיעים במצלמה יקרה יותר- אתם מקבלים בעיקר נוחות עבודה גדולה יותר. נכון, יש לא מעט אפשרויות במצלמה יקרה שמסייעות. אבל זה לא באמת משנה. צלמת ספורט מובילה בתחומה, תשקיע במצלמה יקרה שתצלם 28 פריימים בשנייה במקום 6. אבל קצב הפריימים לשנייה זה לא מה שהפך אותה לצלמת מובילה.
המצלמות שלכם לא מצלמות תמונות. אתם מצלמים תמונות. מה שהופך צילום ליפה, מושך לעין או מעורר רגש זה לא כמות הפיקסלים או הטווח הדינמי או נקודות הפוקוס- אלה הם הקומפוזיציה, האור, תפיסת הרגע. כל אלה נקבעים בראש הצלם או הצלמת, ולא במצלמה.
״בכל זאת, מהם סדרי הגודל של מחירים של מצלמות?״
שני פרמטרים משפיעים על מחיר המצלמה: ראשית, מיקומה בשורת המצלמות של החברה. כלומר רמת השכלול שלה- החל מהפשוטה ביותר ועד המצלמה המקצועית. פרמטר שני, הוא הדור של המצלמה. גם כאשר חברה מוציאה דגם מצלמה חדש, היא משאירה בשוק את הישן יותר, אך במחיר נמוך יותר.
כך זה נראה בשוק נכון לזמן כתיבת שורות אלה (יולי 2023):