שת”פ כן או לא מאת: רון מנדיל
כולנו נתקלים, ברשתות החברתיות, בפייסבוק, באינסטגרם, בקבוצות צלמים ובכל פינה אפשרית ברשת בהצעות ובקשות לשיתופי פעולה- אז מה זה שת”פ בכלל?
זה רעיון טוב או טעות איומה? ומה הכללים שעליהם עלינו לשמור כשאנחנו מחליטים להיות חלק משת”פ? או כשאנחנו רוצים ליצור שת”פ?
נתחיל מהפירוש המילולי הפשוט: שת”פ הוא שיתוף פעולה בין שניים או יותר גורמים המעוניינים לקחת חלק במיזם אחד, כשלכל אדם או גורם יש אינטרס שונה.
כלומר הבסיס ביצירת שת”פ הוא בהבנה שלכל אחד מהמשתתפים יש אינטרס אישי ושונה שצריך לבוא לידי מימוש במיזם המשותף- אינטרס אישי במובן החיובי והמכבד ביותר.
השותפים שלנו יכולים להיות דוגמנים, דוגמניות, מאפרים, מעצבי שיער, סטייליסטים, צלמים אחרים, בעלי עסקים קטנים וכמובן הרבה מאוד לקוחות פוטנציאליים שמעוניינים באימיג’ים לצרכים שלהם, פרטיים או מסחריים- כל אחד מהשותפים הללו צריך לקבל מענה לאינטרס האישי שלו.
בבואנו לקבל החלטה- שת”פ כן או לא- חשוב שנשים על כף המאזניים את “האינטרס האישי” שלנו ושל כל אחד מהשותפים
מה ה”אינטרס האישי” שלנו כצלמים שאנחנו יכולים לקדם באמצעות שת״פ:
ניסיון > התנסות בתחום שבו אנחנו כצלמים פחות מיומנים בו, תחום שאנחנו רוצים לצבור בו ניסיון ולהתמקצע בו.
בניית “תיק עבודות” > יצירת סדרת צילומים שבעזרתה נוכל להציג את היכולות שלנו ללקוחות עתידיים.
קשרים > יצירת קשר עם אנשי צוות שאיתם נוכל לייצר קשריי עבודה בעתיד, פרסום הדדי ויצירת קשר עם לקוחות פוטנציאליים.
התנסות > אפשרות להתנסות בתחום צילום אשר באופן אחר היינו מתקשים להתנסות בו.
הנאה > בא לי, בכייף שלי.
חשוב מאוד להתיחס לכל מיזם כאל עבודה לכל דבר, כלומר, מרגע שקיבלנו החלטה שהרווח שלנו מהמיזם מצדיק את ההשקעה שלנו, אנחנו נתגייס להצלחת המיזם כאילו קיבלנו עבורו שכר.
אם החלטת לצאת ליום צילום כי אתה זקוק לניסיון, להעשיר את תיק העבודות של עצמך, ליצור קשרים עם אנשים ספציפיים, שבהמשך יביאו לך עבודות אחרות או סתם כי ממש בכייף שלך לצאת ליום הצילום- מרגע שקיבלת החלטה יש להתייחס ליום הצילום במלא הרצינות כאילו היתה זו ההפקה הכלכלית ביותר שלך ולתת את מאה האחוז שלך כצלם.
מנגד, אם את/ה מרגיש שאין איזון בין ההשקעה לרווח- פשוט סרב לשת”פ, אל תיקח אותו, אל תעשה עבודה שתצא ממנה מתוסכל. רוב הסיכויים, שבתרחיש כזה התסכול ישתקף בתוצר הסופי ולמעשה יעשה לך יותר נזק מתועלת. בקיצור לא לפחד לסרב ושת”פ אחר שמתאים לך יותר יגיע בקרוב…
ונקודה אחרונה שחשוב מאוד לא לשכוח- השותפים שלנו והאינטרס האישי שלהם:
אתה המתעד- יוצר האימיג’ים, חשוב לזכור את הצרכים של כל אחד מהשותפים: המאפרת צריכה קלואז אפ, הסטייליסט אולי קלואז אפ על אביזר מסויים, מעצב השיער צילום התסרוקת, הדוגמנית… וכולם צריכים צילומי אווירה… הצילומים הם האחריות שלנו על הסט, כלומר כשאת/ה מצלם הלקוחות שלך הם גם כל חברי הצוות שהגיעו לשתף פעולה, באחריותך לחשוב גם על הצרכים שלהם ולא לשכוח- לקחת מיילים, פייסבוק ומספרי טלפון…
כולם רוצים שתהיה חוויה טובה- שיהיה כייף- זה אחריותך!!!
לא לשכוח להעביר להם תמונות אייכותיות ובזמן שהתחייבת
במידה והצילומים מתפרסמים- קרדיטים
במידה ואתה מצליח למכור את התמונות- דאג לידע את השותפים ולשלם להם ככל שאפשר.
שורה תחתונה- הוגנות ושקיפות.
שת״פ צריך להיות בעל ערך גבוה לכל השותפים במבחן התוצאה- כולם מרוויחים!
הכותב הוא שותף-מנהל בסטודיו גברא, מנחה סדנאות עסקיות לצלמים ומאמן להצלחה.