רואים את האור

רואים את האור

כתבה: עינת טורס        צילום: liz Kadar

%d7%9e%d7%95%d7%a7%d7%98%d7%9f-%d7%9c%d7%99%d7%96-2

אור. כמה חשיבות יש לו בצילום. אור הוא אחד הדברים הבסיסיים שצלמים לומדים בתחילת דרכם – איך להשתמש באור, המשחק בין אור וצל, איך לעבוד עם אור חזק, עם אור חלש וכו׳.  צלמים כבר לא חושבים שלהגיע להפקה עם המצלמה שלהם בלבד, או עם פלאש אחד קטן, זה משהו חריג או לא מקצועי. אפילו הפקות אופנה וצילומים מקצועיים לא בהכרח מתבצעים עם ציוד סטודיו משוכלל.

אם בעבר צלמים היו מצלמים ב-Daylight את הצילומים הפרטיים שלהם, אך את ההפקות היו משאירים לסטודיו מסוגנן עם תאורת סטודיו מקצועית, משהו השתנה באופן הצילום. צלמים רבים, ביניהם גם צלמי אופנה ואירועים, עשו מהפך לכיוון ה-Daylight לא רק כאמצעי, אלא כסגנון צילום מרכזי.

מדובר במגמה של השנים האחרונות, אותה ניתן לתלות במספר סיבות. הראשונה, היא טכנולוגית. המצלמות כיום פשוט מאפשרות לצלם תמונות איכותיות גם בתנאי תאורה מגבילים, בזכות ISO גבוה שלא פוגע כמעט בחדות התמונה. השנייה, והמעניינת יותר, היא חברתית. העובדה שכמעט כל אחד היום יכול לצלם עם הסמארטפון, שכל אחד הוא ״צלם״ באינסטגרם, החיבור למה שאמיתי (תופעת הריאליטי) ומה שמציאותי, החיבור הגדול יותר לצילום תיעודי. כל אלו משפיעים על סגנונות הצילום של צלמים מקצועיים ועל מה שהלקוחות הפוטנציאליים מחפשים אצל הצלמים שלהם.

 


תשאלו למשל את אלה אוזן, צלמת מוערכת ומרצה ב״סטודיו גברא״, שצילמה הפקות אופנה רבות למגזינים בארץ ובחו״ל כמעט ללא שימוש בפלאשים או בציוד מתקדם. ״הגעתי פעם להפקה נחשבת עם המצלמה והעדשה הקטנה שלי, והסתכלו עליי מוזר – כאילו, זהו? אין לך עוד ציוד? באה להם ילדה עם מצלמה לצלם תמונה לפרסומת או לקטלוג״, סיפרה באחת מהרצאותיה.

גם לירון אראל, צלם חתונות עם סגנון ייחודי ואומנותי (ומרצה בקורס המקצועי של ״סטודיו גברא״), המצלם חתונות רבות בארץ ובעיקר באירופה, מעדיף להשתמש כמה שיותר באור טבעי ואור יום. הוא מצלם בעיקר חתונות צהרים, וגם בחתונות ערב משתמש בשני עמודי תאורה או באור קיים מהמקום. המצלמה שלו נותרת עירומה מפלאשים.

״הזמינות של אמצעי הצילום הפכה את החיים עצמם למושא הצילום והפכה כל דבר אפשרי לצילום. בעיניי יש בזה הזדמנות אדירה״. אומרת מנהלת סטודיו גברא, רותי מנדיל-חלבי. ״כל אחד יכול למצוא מי הוא, מה התחום שהכי קרוב אליו, במה הוא הכי טוב, מה מרתק אותו, מה מונח בכל מקרה בתוך חייו, במה המבט שלו שונה ממבט של אחר, ולקחת את זה כערוץ להתבונן, ליצור ולהתפרנס״.

את חושבת שאור יום הוא מספק ויכול להחזיק הפקה למשל?

״אור יום תמיד היה האור הזמין ביותר, המרתק ביותר עבור צלמים. לסבא של אבא שלי היה סטודיו ״day light״ שהיה מכוסה בוילונות שחורים וכך הוא שלט באור ובכיוונים שלו, ע״י כיסוי וגילוי של האור. יחד עם זאת, במשך הרבה זמן תחום הסטודיו שלט בעבודה המסחרית. עבודה בסטים גדולים, עם פלאשים יקרים.נדמה שבשנים האחרונות לצד צילום סטודיו, שממשיך להיות כלי מרכזי לצלמים מקצועיים, יש התפתחות מרתקת של צלמים וצלמות שעובדים באור יום. זה קשור גם לרגישות של המצלמות שמאפשרות לצלם גם בלי הבזק עוצמתי של פלאש, ה-ISO שמגיע לרמות גבוהות יותר ועדיין מאפשר איכות טובה, וגם סגנון החיים שלנו, מפנה מקום למשהו שהוא יותר אמיתי, טבעי. יש עניין בלהראות את הדברים כפי שהם״.

יתרון ברור של צילום באור יום הוא קודם כל הזמינות. עדיין נדרשת הבנה של עבודה עם אור כמובן, אבל לאחר הלמידה אפשר פשוט לצאת וליצור, בלי הצורך לרכוש ציוד יקר או להשכיר סטודיו. ״מבחינה טכנית, זה מאפשר לנו to travel light תרתי משמע. להיות קלים, כי האור בא איתנו לכל מקום. צלם עם מצלמה, עדשה ואור לא צריך יותר כלום. אין מגבלות והעולם פתוח לפניו״, אומרת מנדיל-חלבי.


״צילומים בסטודיו מצריכים הפקה גדולה מבחינת סטייל וארט כדי שהצילומים יהיו מעניינים. קשה קצת לגוון עם מצולם ורקע. החוץ לעומת זאת, מאפשר לך אינסוף אפשרויות מבחינת זוויות צילום ולוקיישן וגם מבחינת אפשרויות תאורה״, מסכים הצלם ניר סלקמן, בוגר סטודיו גברא העובד כיום כצלם אופנה ולייף-סטייל מוביל. ״אני מוצא שהפריימים הרבה יותר מעניינים באור יום ושימוש נכון באור יום מוביל לתוצאות יפיפיות״.

השאלה הגדולה נותרת, האם ניתן לקרוא לעצמך ״צלם״ עם הכשרה באור יום או פלאש אחד בלבד, וללא הכשרת סטודיו? הדעות חלוקות. סלקמן טוען כי קורס צילום סטודיו עוזר להבין אור מכל הסוגים, גם אור יום, טוב יותר: ״לימודי צילום סטודיו הם שעזרו לי להבין את משמעות האור וזה מה שגורם לי להבין איך עובד האור גם בחוץ״, לדבריו.

יחד עם זאת כולם מסכימים כי אפשר כיום להתפרנס מצילום ורקע באור יום בלבד. ״אפשר להתפרנס מזה כיוון שניתן לצלם כיום כמעט כל דבר בחוץ בתאורה טבעית״, אומר סלקמן. ״אם מבינים איך עובד האור ואיך להשתמש באור יום, ניתן להגיע כמעט לכל תוצאה. אני מתפרנס מהפקות אופנה, בוקים, צילומי משפחות, אירועים וכו׳ ורבים מהם אני מצלם בחוץ עם אור טבעי״.


ב״סטודיו גברא״ מאמינים כל כך באור יום ובכך שצלמים כיום יכולים להתפרנס מצילום באור יום בלבד, שהם הקדישו קורס שלם לעניין. לצד קורס הסטודיו, נולד הקורס המקצועי שמטרתו להכשיר צלמים לעבודה ופרנסה מצילום, מבלי לגעת כמעט בצילומי סטודיו (מעבר להיכרות בסיסית). בקורס נלמדות בעיקר טכניקות צילום באור יום, הבנה של אור יום ועבודה עם פלאש אחד, תוך נגיעה בכל סגנונות הצילום – פורטרטים, אירועים, צילום אישי, צילומי לילה ועוד.

מנדיל-חלבי, צלמת בעצמה, ומנהלת הסטודיו המלווה את הסטודנטים ובוגרי הסטודיו גם לאחר לימודיהם, מסכימה:  ז״יש יותר ויותר ביקוש לצילום שהוא ׳אמיתי׳. כמו צילומי משפחות או היריון בבית, בתאורה טבעית, ׳תוך כדי החיים׳. בוק בר/בת מצווה בטבע. צילום אירועים שהוא אישי יותר, אירועי יום. רבים מחפשים כיום צלם שיכול לתת את נקודת המבט האישית שלו בצילום שהוא קצת יותר תיעודי, כזה שלא מגיע עם ציוד ענק וצוות גדול, שלא מפריע לאורחים או למצולמים ושומר על אווירה אינטימית ומתעד את החיים כמו שהם״.

ומה היה אומר על כך הבעלים המיתולוגי והמייסד של סטודיו גברא, גברא מנדיל ז״ל? ״אני חושבת שהוא היה שמח לראות שהצילום ממשיך להיות רלוונטי״, אומרת מנדיל-חלבי, בתו. ״הוא נפטר לפני למעלה מעשור, בדיוק במעבר בין האנלוגי לדיגיטלי, כששאלת הרלוונטיות של הצילום היתה תלויה באוויר. הוא היה שמח לראות שהתחום מתחדש כל הזמן וגם אופן ושיטות הצילום. אנחנו לא עוזבים את צילום הסטודיו, כבודו וחשיבותו במקומו מונח. אנחנו רק מתרחבים ומסבירים שאפשר גם וגם. אני שמחה לראות את השינויים האלה מתרחשים מול עיניי״.


 

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן