צילום פורטרטים בסטודיו – מאמר מאת: גברא מנדיל ז”ל

מאמרים בשחור ולבן

 

סדרת מאמרים מאת: גברא מנדיל ז”ל

סטודיו גברא נוסד על ידי גברא מנדיל ב-1962. גברא ז”ל היה מראשוני צלמי הפרסומת, האופנה והתעשייה בארץ ונחשב לאחד ממורי הצילום הבכירים בארץ, לאחר שנים רבות כמורה במסגרות לימוד שונות הפך גברא את הסטודיו הפרטי שלו לבית ספר לצילום, שהפך ברבות השנים לבית הספר המוביל בארץ ולשם דבר בקרב הצלמים המקצועיים בארץ.

לאורך השנים  כתב גברא מאמרים מקצועיים שהפכו לחוברות הדרכה המשמשות אותנו עד היום כבסיס ללימודי צילום הסטודיו, כל סטודנט העובר את מסלול לימודי הסטודיו אצלנו מקבל עותק של החוברת, שנערכה ואוירה על ידי גברא עצמו.

בעשורים האחרונים עבר עולם הצילום שינויים רבים, הטכנולוגיה התפתחה, עברנו מפילים לדיגיטאלי, הקצב הואץ, התהליכים הפכו למהירים ופלטפורמות המדיה התרחבו ויחד עם זאת מדהים לראות שהראיה של האור וההבנה שלו לא השתנו כלל.

גברא היה המאסטר, מי שזכה להכיר אותו מוזמן לעצום לרגע את העיניים ולשמוע אותו מסביר בקולו את התורה ולאלו שלא זכו אנחנו מצרפים קטעים מהמאמרים אותם כתב ואייר (ההדגשות וסימני הפיסוק כמו במקור).

 


 

מערכת תאורה קלאסית:

מערכת התאורה הקלאסית היא הבסיס והיסוד שממנו נובעות מערכות תאורת-אולפן רבות אחרות. רוב התאורות הן דווקא שונות מהתאורה הקלאסית עצמה, אך חשוב מאוד להכיר ולהבין את הבסיס, כדי שאפשר יהיה לעשות אחרת! חשוב להכיר את הכלל- כדי שאפשר יהיה לשבור אותו ולעשות יוצא- מן- הכלל!

הרעיון והפילוסופיה שמאחורי מערכת התאורה הקלאסית מבוסס על משחק יפה ומבוקר של אור וצל, על יצירת תחושת עומק ותלת-ממדיות בצילום ועל יצירת תבליט בנושא המצולם. זה נכון לגבי פורטרטים- וזה נכון גם לגבי כל נושא אחר. צללים הם דבר יפה וחשוב בצילום- לא פחות מהאור- בתנאי שהם נופלים במקומות הנכונים, בצורה ובכוון הנכון ובכהות הרצויה.

המשחק החשוב הזה של אור וצל, מתקבל במערכת התאורה הקלאסית באמצעות מספר מקורות אור:

  • האור העיקרי– MAIN LIGHT, KEY LIGHT – שהוא “השמש” המלאכותית שלנו. הוא נותן את הכיוון הכללי של האור בצילום – והוא מקור האור הדומיננטי במערכת כולה. על מנת לחקות בצורה נאמנה ואמיתית את אור השמש הטבעית – ה”שמש” המלאכותית שלנו חייבת להאיר את הנושא מלמעלה והצללים צריכים ליפול כלפי מטה. אנחנו רגילים לראות פנים מוארות מגבוה מרגע שפקחנו את עינינו – ואם אין לנו כוונה ליצור איזה אפקט בלתי – טבעי, אנחנו נאיר את הנושא שלנו מגבוה גם באולפן, למעשה , האור העיקרי יכול להאיר את הנושא מכל נקודה סביבו – ועדיין להחשיב בחיקוי נאמן ואמיתי של אור שמש טבעית באחת משעות היום. זאת יכולה להיות שמש של צהריי היום, שמש של שקיעה או שמש של שעות הבוקר מוקדמות. ובכל אחד מהמצבים “הטבעיים” האלה יהיה הנושא מואר באופן שונה.

ובכל זאת, במערכת תאורה קלאסית ישנה נקודה מסוימת (למען הדיוק – שתי נקודות מסוימות…) שבה יש להציב את האור העיקרי – את ה”שמש” המלאכותית שלנו.

במערכת תאורה קלאסית האור העיקרי חייב להיות בנקודה ובזווית שבה הוא מאיר בצורה מלאה לחי אחת – ועל הלחי השנייה, המוצלת – צריך להיווצר משולש של אור מתחת לעין ! כשהאור העיקרי יוצר אפקט כזה של תאורה על פני הנושא המצולם – סימן שהוא מוקם בנקודה ובצורה הנכונה, על פי החוק והכלל.

 

צילום פוטרט - סטודיו גברא

האפקט שמתקבל על פני המצולם כשהאור העיקרי ממוקם נכון.


הזכרתי שקיימות שתי נקודות כאלה – מכיוון שהאור העיקרי יכול להאיר את הנושא או מצד שמאל או מצד ימין.

האפקט הזה שיוצר האור העיקרי נקרא “האור הצפוני” או אור רמברנט”.

“רמברנט”- על שם הצייר ההולנדי שצייר פורטרטים בתאורה כזאת.

“האור הצפוני” – לזכר הימים שבהם צילמו באולפנים פורטרטים באור יום – וזה היה אפקט שמתקבל על פני המצולם מאור –יום צפוני…

כאור עיקרי יכול לשמש אותנו כל סוג של אור: אור ישיר, או מפוזר, או אור מוחזר – הכל על פי האפקט והתוצאה שנרצה להגיע אליה. אור ישיר יצור מעברים חדים מאור לצל. אור מוחזר או מפוזר יצור מעבר יותר הדרגתי ורך מאוד לצל.

אנו נבחר באור עיקרי מהסוג שרצוי לנו בכל מקרה.

אילו רצינו, יכולנו כבר במצב זה, עם אור עיקרי בלבד, לצלם פורטרט יפה ומעניין. ואמנם, יש דוגמאות למכביר של פורטרטים מעניינים ודרמאטיים שצולמו במקור אור אחד בלבד, שיוצרים את האפקט של “האור הצפוני”.

אלא שהתוצאה שתתקבל תהיה קונטרסטית מאוד- ואם נחשוף לפי הצד המואר של הפנים, לא נקבל שום פרט בצל. לפעמים זהו בדיוק האפקט שרצוי לנו. אלא שבמערכת תאורה קלאסית נכונה, הרעיון הוא לקבל משחק יפה של אור וצל –

אך זאת תוך שמירת כל הפרטים באזורים המוארים ובאזורים המוצלים! התוצאה בפורטרט בתאורה קלאסית אמורה אומנם להיות קונטרסטית ולא שטוחה, עם יצירה של עומק ותל – מימדיות – אך תוך שמירת כל הפרטים באור ובצל.

ואז האור העיקרי איננו מספיק – ועלינו להוסיף גם –

  • אור מילויFILL-IN LIGHT – “אור המילוי” כשמו כן הוא – הוא בא למלא פרטים בצל ולווסת את הקונטרסט הכללי של הפורטרט. כאור מילוי יכול לשמש רפלקטור – מחזיר אור – שיוצב קרוב לצד המוצל של הפנים ויחזיר אור מהאור העיקרי גם ללחי המוצלת. אבל בדך כלל אנחנו נוסיף מקור אור נוסף שישמש כאור מילוי בלבד.

מקור האור הנוסף חייב להיות חלש בעוצמתו מהאור העיקרי – ואסור לו בשום פנים ואופן להתחרות באור העיקרי ! אסור לו להתחרות לא בעוצמה ולא בכיוון. כלומר לא רק שעליו להיות יותר חלש בעוצמתו מהאור העיקרי – אלא שאסור לו לבוא מכיוון מנוגד!

המקום האידיאלי לאור המילוי היה יכול להיות, אילו הדבר היה אפשרי, מתוך העדשה עצמה! ואומנם באולפני פורטרטים “של פעם” היתה סביב עדשת המצלמה טבעת של נורות ששימשו כאור מילוי.

היום נציב את אור המילוי קרוב למצלמה ככל האפשר. עוצמה חלשה יותר של אור המילוינשיג ע”י מרחק גדול יותר של האור מהנושא, או ע”י שימוש בעוצמת אור חלשה יותר.

או המילוי אמור להאיר את הנושא באור אחיד ושטוח, ללא צללים עד כמה שאפשר. לכן אור מוחזר- המטריה, למשל – או אור מפוזר – דרך מפזר אור – הם מקורות אור מתאימים לאור – מילוי.

אמרנו שאור המילוי לא רק ממלא את הצללים בפרטים – אלא הוא גם מווסת את הקונטרסט הכללי של הפורטרט. אנחנו יכולים לקבל קונטרסט גבוה יותר או נמוך יותר ע”י החלשת או חיזור אור המילוי.

אנחנו נצליח לקלוט פרטים בצל אם היחס בין החלקים המוארים לחלקים המוצלים יהיה 1:5 – 1:6 – כלומר בהפרש של 2-3 צמצמים בין הצד המואר למוצל. יחס של 1:6 (הפרש של 1/2 2 צמצמים) – יצור קונטרסט גבוה בפורטרט,

אבל עדיין ישמרו כל הפרטים באור ובצל. יחס יותר קטן, כמו 1:2 למשל (הפרש של צמצם אחד) יצור קונטרסט יותר מתון ואפקט פחות דראמטי.

כך שיש לנו שליטה מליאה על הקונטרסט הרצוי לנו על ידי שינוי עוצמת אור המילוי ביחס לאור העיקרי.

כל זה תוך הקפדה מתמדת על כך שהאור העיקרי ישאר האור החזק והדומיננטי יותר במערכת – ואור המילוי רק ימלא פרטים בצל ויווסת את הקונטרסט בין האור והצל!

FullSizeRender (1)

מיקום האור העיקרי ואור המילוי במערכת תאורה קלאסית.

עכשיו, אחרי שהאור העיקרי ואור המילוי מוצבים במקומם הנכון, אפשר בעצם לצלם. ובכל זאת, ישנה עוד שורה שלימה של מקורות אור, שנקרא להם בשם כולל “אורות-אפקטים” – EFFECT – LIGHTS  , שעוד יכולים – וצריכים – ליפות את הפורטרט ולהוסיף לו ברק עומק ועניין.

 

 

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן