מדריך צילום טבע דומם

בשילוב המילים “טבע דומם” יש ניגוד פנימי שקשה להתעלם ממנו. רובנו, כאשר אנחנו חושבים על טבע אנחנו מדמיינים דבר חי ומלא התרחשות ותנועה, אז כיצד הוא יכול להיות דומם? עם זאת, כאשר מביטים על צילום או ציור איכותיים של טבע דומם מגלים שגם דרך תמונה דוממת יכולים החיים, התנועה ויופי שיש בטבע לבוא לידי ביטוי.
צלמים מקצועיים המתמחים בצילומי טבע יודעים כיצד להתמקד בנושא המרכזי של התמונה ובחוויה שהם מעוניינים להעביר באמצעותה. צלם מקצועי ומנוסה נמנע מהסחות דעת ומתמקד בנושא הצילום המרכזי, מאחר והוא שולט בטכניקות צילום הוא בונה קומפוזיציה טובה ומאזן את הפריים. אלו טכניקות צילום מתקדמות אותן לומדים במסגרת קורסי צילום בסטודיו גברא.

מהו טבע דומם?

הביטוי “טבע דומם”, באנגלית still life, הוא בעצם סוגה באומנות, בעיקר בציור, בה מתוארים אובייקטים שונים, חלקם טבעיים וחלקם מעשה ידי אדם, כגון פירות, מאכלים, כלי בית ועוד. האמן המתאר את הטבע הדומם יכול לסדר את האובייקטים במגוון דרכים, אפשרות המעניקה לו יכולת ליצור קומפוזיציה מעניינת שלהם, ליצור סמליות או להעביר מסר דרך הסידור שלהם. הסוגה, שהתפתחה מתוך עולם הציור, החלה להופיע במהלך המאה-20 גם בעולם הצילום, הווידאו ארט וכדומה.   

צילום טבע דומם

צילום טבע דומם הוא דבר שדורש מיומנות רבה. על אף שנראה שקל יותר לצלם אובייקטים דוממים מאשר טבע חי או בני אדם, הדבר לא נכון בהכרח. כאשר מצלמים טבע דומם יש לקחת בחשבון הרבה מאוד משתנים על מנת שהצילום יצא איכותי ויעביר את המסר אותו מבקש הצלם להעביר. לרוב צילום של טבע דומם נעשה מאוד מקרוב. לכן, לכל זווית קטנה יש חשיבות, לכל פס אור קטן שמונח על האובייקט יש חשיבות וגם כל כתם צבע שאינו במקום הוא בעל משמעות. זה האתגר הגדול של צילום טבע דומם.

אז איך עושים את זה כמו שצריך?

הנושא הראשון שחשוב להתעכב עליו כאשר באים לצלם טבע דומם הוא נושא התאורה. צלמים רבים משתמשים בקופסת תאורה, light box, כדי לצלם אובייקטים דוממים. סוג זה של תאורה מאפשר לאור אחיד ורך ליפול על האובייקטים המצולמים ולצללים שלהם להיות גם הם רכים יותר.

כמובן, שאי אפשר לצלם טבע דומם בלי להתייחס לקומפוזיציה. לפני שאתם מסדרים את האובייקטים שבחרתם לצלם וודאו שהם לא מלוכלכים, שרוטים, שבורים או חבוטים (אלא אם אתם בכוונה רוצים אותם כאלה). בעת סידור האובייקטים המצולמים על הסט נסו למצוא קומפוזיציה מעניינית – חיתוכים של האובייקטים על ידי זוויות צילום מקוריות או סטיילינג טוב יכולים מאוד לעזור כאן. יחד עם זאת, אל תעמיסו על הסט יותר מידי.

להכניס עניין לתמונה

אחת הדרכים להפיח חיים בתמונה של טבע דומם היא לחשוב כיצד אפשר להכניס עניין לתמונה כך שתהפוך למסקרנת יותר. חשבו כיצד אתם יכולים להפיח חיים באובייקטים שאתם מצלמים. אם אתם מצלמים מזון אפשר לצלם אותו כאשר אינו שלם, למשל פרי שנתנו בו ביס. בנוסף, אפשר לצלם אובייקטים שונים ממש מקרוב ולמלא את כל הפריים רק בהם. לעיתים דווקא התקריב יאפשר למי שמתבונן בתמונה לגלות באובייקט דברים שלא ניתן לראות במבט רגיל וזווית הראייה החדשה הזו יכולה לעורר עניין וסקרנות.

מעוניינים ללמוד בצורה מקצועית כל מה שהוסבר במאמר היכנסו לעמוד  קורס צילום מתקדם

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן