מדריך צילום דיגיטלי

תחום הצילום החל להתפתח לאחר הופעתה של הקמרה אובסקורה, במהלך העשורים האחרונים של המאה ה-18 וההכרזה הרשמית על המצאת הצילום התרחשה ב-19 באוגוסט 1839. יכולת הצילום משלבת בין מקצועיות, ניסיון, ידע, תשוקה ויצירתיות, וישראלים רבים הם חובבי צילום מושבעים.
חובבי צילום המעוניינים להגיע לתוצאות מעולות נתקלים לא פעם בקשיים טכניים כדי להגיע לפריים המושלם, לכן רבים מהם בוחרים ללמוד קורס צילום מקצועי המיועד למתחילים, ולאחר השקעה בציוד מקצועי ורכישת טכניקות צילום שונות, יש המחליטים להפוך את התחביב למקצוע וליהנות ממגוון אפשרויות להתפרנס בכבוד כצלמים.
אמנם, כיום יש לכולנו סמארטפונים משוכללים עם מצלמות מתקדמות טכנולוגית, וגם חובבי הצילום והצלמים משתמשים בנייד שלהם, יחד עם זאת כדי להגיע לצילום מושלם חייבים לרכוש כלים מקצועיים, לפתח אמירה אישית וייחודית, ללמוד טכניקות צילום מתקדמות ולהשקיע בציוד מקצועי. כדי להתמחות בצילום דיגיטלי כדאי להירשם לקורס צילום ומומלץ להכיר את המושגים החשובים ביותר בעולם הצילום, ללמוד על מבנה המצלמה ולהתנסות בטכניקות צילום שונות.

מושגי יסוד חשובים בעולם הצילום

ישראל בורכה בחופי ים מדהימים, חלקם פראיים וטבעיים וחלקם מסודרים. היא מאפשרת צילומי בוק בחוף הים, בשילוב פלאש או בלי, מול שקיעה רומנטית או בשעות הבוקר המוקדמות כאשר תנאי הצילום מושלמים. חופי הים בישראל מהווים תפאורה מושלמת לצילומי בוק בגלל מרחבי הים הפתוח, החול, המים הנקיים והצלולים, האווירה הייחודית והצבעים המתערבבים זה בזה.
הלוקיישנים הפופולריים לצילומי בוק ולצילומים אחרים בחופי הים הם: חוף הים של הרצליה, המרינה בהרצליה, חופי הים של ל אביב וחיפה, אפשר להצטלם גם ליד סוכת המציל, וכמובן מומלץ לבחור לוקיישן טבעי בחופים היפים בשמורת הבונים, חוף דור, אכזיב, בצת, פלמחים וכדומה.
חשוב לציין כי גם לאורך חופי ים סוף וכמובן בכנרת ובים המלח יש שלל לוקיישנים מדהימים המתאימים במיוחד לצילומי בוק, אך אלו חופים רחוקים יותר המחייבים תכנון מקדים והיערכות מתאימה.

החיישן

החיישן הוא למעשה סרט הצילום הדיגיטלי שלנו, תפקידו ללכוד ולקלוט את האור החודר מבעד לעדשת המצלמה ולהמיר אותו מזרם של פוטונים (חלקיק אור) לזרם חשמלי של אלקטרונים, על ידי תאים פוטואלקטריים. התא הפוטואלקטרי עשוי מחומר מוליך למחצה, וכל תא בחיישן מעביר את האלקטרונים בהתאם לכמות האור שנכנסה. החיישן במצלמה הדיגיטלית כולל מיליוני תאים הנקראים פיקסלים.
גודל החיישן (ולא כמות הפיקסלים שיש בו) משפיע על איכות התמונה מבחינת טווח דינמי ורעש דיגיטלי. חיישן קטן דורש רזולוציה גבוהה מאוד של העדשה מאחר והתאים צפופים וקטנים. כדאי לדעת כי גודל החיישן משפיע בין היתר גם על עומק השדה.
עומק שדה הוא טווח החדות בפריים בין המרחק הקרוב ביותר בפוקוס עד למרחק הרחוק ביותר, כלומר הטווח סביב מוקד העדשה.


סוגי חיישנים

הסוגים הנפוצים ביותר של חיישנים הם חיישן CCD וחיישן CMOS. בעבר הלא רחוק, ברוב המצלמות הדיגיטליות היו חיישני CCD שמחירם גבוה יותר והם מפיקים תמונה באיכות טובה יותר מחיישן CMOS, אך הם זוללים אנרגיה, לכן במצלמות מהדור החדש, במיוחד במצלמות DSLR יש בעיקר חיישני CMOS(Complementary Metal Oxide Semiconductor).

גווני שחור לבן או צבע

החיישן במצלמה הדיגיטלית מקבל פוטונים ומוציא אלקטרונים, אך המצלמה אינה מסוגלת לקרוא את התגובה לכן יש בה ממיר D/A (ממיר מאנלוגי לדיגיטלי). פיקסל המקבל אור יוצר בתגובה זרם, בעוד פיקסל חשוך לא מעביר זרם וכך נוצרים גווני שחור לבן.
כל תא בחיישן מסוגל לקרוא 256 גוונים של אפור, ובמצלמות מהדור הקודם יש ממיר של 12 ביט, לכן החלוקה של גווני האפור היא מ-0 המסמן חושך מוחלט (שחור) ועד 255 המסמן אור מלא (לבן לגמרי), וכל רמת ביניים היא גוון אחר של צבע אפור. במצלמות הדיגיטליות החדשות יש ממיר 14 ביט לערוץ, לכן יש 16384 גוונים לערוץ.
הצבע בצילום נוצר על ידי מערך של פילטרים בתבנית RGBG, כלומר פיקסל אדום, ירוק, כחול וירוק. הפילטרים של הצבע, באנגלית Color Filter Array, מסוג Bayer מסננים את שלושת צבעי היסוד כך שכל ארבעה פיקסלים סמוכים זה לזה מקבלים תדר של אור אחר, ולאחר קריאת הנתונים המנגנון במצלמה הדיגיטלית מבצע חישוב מהיר ומתוחכם כדי להשלים את הצבעים החסרים וכך מתקבלת תמונה חלקה עם צבעים אמיתיים.

רגישות (ISO)

ISO הוא מושג בעולם הצילום. ה-ISO הוא תכונה המגדירה את רגישות רכיב ה-CCD לאור. במצלמות הדיגיטליות תכונת הרגישות הגיעה בירושה מהנגטיב של פעם, כאשר ISO הוא הערך המציין את רגישות הנגטיב לאור. ככל שה-ISO גבוה יותר כך הרגישות לאור עולה. ערכי ה-ISO מופיעים ביחידות של 50, 100, 200, 400, 800, 1500, 3200.

כאשר מצלמים במצלמה דיגיטלית ומעלים את רכיב ה-ISO ה-CCD יוצר יותר רעש המתלווה לתמונה. הרעש הדיגיטלי נראה בתמונה כנקודות צבעוניות או מונוכרומטיות, הוא פוגע באפקט התמונה החלקה ובפרטים המופיעים בצילום. הטכנולוגיה הולכת ומשתפרת, לכן במצלמות החדשות ניתן למצוא מנגנונים מתקדמים להסרת הרעש.

רזולוציה והדפסה

רזולוציה היא החדות של התמונה, וככל שיש יותר פיקסלים בתמונה כך היא תיראה חדה יותר ואפשר להדפיס תמונה גדולה יותר מהקובץ, מבלי לאבד איכות. כך לדוגמה, במצלמה דיגיטלית עם 2 מיליון פיקסלים ניתן להפיק תמונה בגודל 15X15 ס”מ ברזולוציה של 300 DPI, וכדי להדפיס תמונה בגודל 20X30 ס”מ צריך תמונה עם 8 מיליון פיקסלים.

רזולוציה מציינת את כושר ההפרדה, וככל שיש במצלמה חיישן עם רזולוציה גבוהה יותר אפשר לקבל תמונות חדות ומפורטות יותר, וניתן גם להדפיס תמונה גדולה יותר. לכן, הרזולוציה קובעת את הגודל המקסימלי של ההדפסה שניתן להפיק מהתמונה, מבלי לאבד איכות ולקבל תמונה מפוקסלת.

איזון לבן (WB – White Balance)

לכל מקור אור יש טמפרטורת צבע מעט שונה אותה מודדים במעלות קלווין. מעלות קלווין נמוכות בטווח של 1,000 – 3,000 מציינות מקור אור אדום, מעלות קלווין בינוניות (כ-5,500 קלווין) מציינות אור שמש בשעות הצהריים, ומעלות קלווין גבוהות בטווח של 6,500 – 7,000 מציינות יום מעונן או צל. הגדרת טמפרטורות הצבע נקראה בתחום הצילום בשם איזון לבן, ניתן לכוון את המצלמה למצב אוטומטי של WB וכך המצלמה תנסה להתאים את כיווני האור בהתאם לאור הזמין בצילום עצמו.

סוגי קבצים דיגיטליים

מצלמות דיגיטליות (רפלקס) מסוגלות להפיק 2 עד 3 סוגי קבצים דיגיטליים כגון: RAW(קובץ גולמי ללא אפשרות צפייה במסך או הדפסה), JPEG (קובץ דחוס הניתן לצפייה ולהדפסה) ו-TIFF (קובץ תמונה לא מכווץ, הקובץ המועדף על ידי צלמים).

אנו גאים במדריך הצילום שהכנו עבורכם, אם הגעתם עד כאן לבטח אתם מעוניינים לרכוש ידע מעמיק נוסף ולשדרג את תחביב הצילום שלכם, או אפילו לקחת אותו צעד אחד קדימה ולהפוך לצלמים מקצועיים. 

היכנסו לאתר לפרטים נוספים על קורס צילום למתחילים.

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן