ראיון עם עידן מלכה
מאת: רון מנדיל
עידן מלכה, צלם מוכשר, בוגר סטודיו גברא מסלול פרימיום, בא לבקר, אז התיישבנו לשיחה על קפה : )
מה שלומך עידן, מה איתך בימים אלו?
בסך הכול בסדר, בתוך כל המצב שאנחנו חיים בו… אתה יודע… חי, עובד הרבה, התחתנתי לא מזמן, מצלם, יש לי סטודיו באזור, בסך הכול בסדר. מחלק את הזמן שלי כעצמאי וכשכיר- שכיר בחצי משרה בחברת גולף- מצלם עבורם צילומי מוצר. השאר צלם עצמאי- עושה את העבודות שלי, עובד עם לקוחות נוספים, מצלם לד”ר פישר, סבוקלם, מחסני תאורה ועוד
המיקוד שלך זה צילום מוצר? איך אתה מגדיר את הסגנון שלך?
נראה לי משהו כמו 90% מהעבודות שלי הן צילום מוצר, הדרך הובילה אותי לתחום הזה ואני מאוד נהנה מהעבודה בתחום. יש משהו בצילום מוצר שדורש סוג של ריכוז, שקט, סבלנות, דיוק וזה מאוד מתאים לי מבחינת מי שאני, בשורה התחתונה אני גם טוב בזה. בגדול, לעבוד בשקט שלי, ליצור ליהנות ובסוף להתפרנס ממה שאני עושה, נראית לי סיטואציה טובה.
אתה מרגיש שיש השפעה בתחום ביחס למצב שהמדינה נמצאת בו?
בתחום שבו אני עובד- צילום מוצר, כמעט תמיד יש האטה לקראת סוף שנה, השנה החל מה-7 באוקטובר עד סוף דצמבר הייתה אפס עבודה- כלום, השוק נעצר, בינואר העבודה חזרה בהתחלה בהדרגה ואז בצורה משמעותית, היום חזרנו לעבוד כרגיל, נכנסנו לסוג של שיגרה.
בעיני יש איזשהו שינוי באווירה, קודם כל בשיחות עם הסביבה, עם הלקוחות, עם כל הסביבה, משהו משמחת החיים נעלם, קשה יותר לחייך… אני גם מקבל לפעמים מוצרים “ברוח התקופה”- תכשיטים עם דגל ישראל ומוצרים שקשורים בזמן שאנחנו נמצאים בו, יש “ווייב” לייצר תוכן שקשור במלחמה, במצב היום.
בוא נדבר קצת על טרנדים ו- AI בעולם הצילום המסחרי
ברמה העקרונית, אני לא רץ לחפש טרנדים חדשים, יותר מתעסק בתוכן שאני יוצר, יש לי סגנון משלי שמביא אלי את הלקוחות שמחפשים את הסגנון הזה, לקוחות שאני מתאים להם והם מתאימים לי.
כמובן אי אפשר להתעלם מהבינה המלאכותית שנכנסה לכל תחום ובעיקר לויז׳ואל ומכיוון שבעבודות השתמשתי בפוטושופ ככלי גרפי משלים, הבינה המלאכותית היא המשך טבעי, בעיקר השלמות של רקעים ושינויים גרפיים. למשל צילמתי באיזה בית, את התאורה על המוצר והקומפוזיציה בניתי כמובן, אחר כך החלטתי להוסיף ברקע חלונות ווילונות, זה השלים לי את הסיפור של הצילום בצורה יותר מושלמת.
בחיבור לסטודיו גברא מעבר להיותך בוגר, לימדת במחזור האחרון של קורס פרמיום את הפרק של צילום מוצר – איך הייתה החוויה?
האמת שזה היה כייף ממש, סוג של סגירת מעגל, אמרתי גם לסטודנטים שלא מזמן ישבתי בכיסאות שלהם, זה מרגיש לי כמו אתמול, בכלל קורס פרמיום זה משהו מיוחד, ההחלטה של בחור או בחורה צעירים שהם רוצים להיות צלמים- זו החלטה גדולה, יש בהחלטה הזו אמירה- זה מה שאני רוצה- אני רוצה להיות צלם- החלטה אמיצה שלוקחת אותך למסע מיוחד מאוד.
את הפרק של צילום מוצר למדתי אצל מוטי פישביין ז”ל, מוטי היה איש מיוחד וצלם מחונן, מוטי מבחינתי הוא מקור השראה, למדתי ממנו המון, כשלומדים את התחום הזה של צילום מוצר- זה בעצם מקיש לעוד תחומים רבים- ההבנה של האור, יכולת השליטה בו, אם אתה מבין את זה בפרק הזה זו הבנה שאתה לוקח איתך אח”כ לכל תחום אחר של צילום- זה הבסיס.
זה לא רק לעבוד עם אור- זה לייצר את האור, עבור הסטודנטים זה משהו חדש ובדרך כלל לא פשוט, בהתחלה רואים בעיקר את הבעיות, אבל עם סבלנות לומדים לפתור אותן.
מה אתה זוכר מהתקופה שהיית סטודנט? מה החוויה שאתה זוכר במיוחד
אני זוכר בתקופת הלימודים הגשתי למוטי ז”ל צילום באחת המשימות והוא “קטל” את הצילום, מוטי היה ידוע בביקורת החדה שלו, זה לא היה פשוט לשמוע, אבל כבר באותו רגע ידעתי להעריך את הביקורת- זה היה אחד הרגעים שגרמו לי להסתכל על האור יותר לעומק, ללמוד אותו ולהבין על מה מוטי דיבר- זו חוויה שאני זוכר אותה עד היום.
חוץ ממוטי אחד הדברים הכי טובים שקרו לי בקורס היה אוהד רומנו- אוהד היה המנטור שלי, למדתי ממנו המון, הרבה מעבר לסוגים שונים של צילומים והפקות.
אתה נכנס לסט “על אמת”, זה ריגש אותי ברמות אחרות, הייתי מסתכל על הכול, כמובן על התאורה והחלקים הטכניים אבל גם על כל ההתנהלות של אוהד מול הצוות, מול הלקוח, איך בשקט ובסבלנות אוהד מנהל את הכול- למדתי ממנו המון. גם אחרי סוף שנת הלימודים נשארתי לעבוד אצלו, זה פתח לי המון דלתות, בכלל כל הקשר עם הסטודיו פתח לי המון דלתות, עבדתי בעדיקא יחד עם הצלמת בר שריר וכל החיבורים האלו שיצרתי בסטודיו גברא נתנו לי דחיפה מאוד משמעותית לקריירה.
אני גם זוכר גם את פרק צילומי תדמית עם רונן אקרמן ז”ל, רונן היה מאסטר ביחסי אנוש, הייתי מסתכל בהערצה איך הוא מצליח להוציא מאנשים את ה”גלורי” שלהם- אלוף, אין מה לומר.
בפרק תדמית צילמתי את חברי לקורס את יואל, התרגיל שבחרנו היה לספר את סיפורו של יואל הכבאי האמיץ, מצאנו בית נטוש וצילמנו שם, הבאתי מכונת עשן, מלא פלאשים עם ג’לטינים, מתחנו סרט אדום לבן סביב “הזירה”, בקיצור הרמנו הפקה- זו הייתה חוויה שאני זוכר אותה עד היום.
בקיצור זו הייתה שנה אינטנסיבית, מלא למידה, מלא חוויות, חלקן לא פשוטות אבל בשורה תחתונה שנה שללא ספק הביאה אותי לנקודת פתיחה טובה מאוד בהתפתחות המקצועית שלי.
איזה טיפים היית נותן לבחור או בחורה צעירים שרוצים להיות צלמים מסחריים?
ברור לי שהלימודים בסטודיו לקחו אותי למקום טוב, קורס פרמיום הוא בעיני קורס שבנוי נכון מהבחינה שהוא ממש לוקח אותך ונותן לך היכרות אישית עם שוק הצילום המסחרי ועם הצלמים המובילים בשוק.
אחרי שסיימת ללמוד העצה שלי היא פשוט לעשות, אם אתם רוצים להיות צלמים פשוט תצלמו, תמצאו רפרנסים וצאו לצלם, אל תבזבזו זמן על היסוסים- פשוט תצלמו ותשתפרו כל הזמן.
ודבר שלישי הוא שחשוב שתבינו מההתחלה שאתם כצלמים- אתם עסק ולכן כשמחליטים לצאת לעולם הגדול, חשוב לדעת איך לנהל את עצמך, את הזמן שלך, את הפן הכלכלי, ללמוד את השוק ואולי הדבר החשוב ביותר שלמדתי הוא לא לשכוח שכולם בני אדם והיחסים הבין אישיים הם המפתח להצלחה.
תודה עידן,
סיום טוב לראיון הספונטני הזה
כולנו בני אדם
תהיו טובים.
תודה.
עידן מלכה – סדנת צילום מוצר. צילום ועריכה: אמנון חורש
צילומים: עידן מלכה