צילום פורטרטים – ההתחלה

צילום פורטרטים:
צעדים ראשונים


צילום פורטרט הוא אחד הז’אנרים הפופולאריים ביותר בצילום.
פנים של אדם הם אחד ה”אובייקטים” המרגשים ביותר לצילום. לכל אחד ואחת יש את הסיפור האישי שלו וכשאנחנו מצליחים להעביר בצילום פורטרט חלק מהסיפור הזה, הצילום הופך להיות מרגש ומשמעותי.

אז אם שאלתם את עצמכם איך להתחיל לגעת בנושא הזה – הנה כמה טיפים כיצד תוכלו לעשות את הצעדים הראשונים שלכם בעולם צילום הפורטרטים.

כתב: רון מנדיל

צילום: טל גבעוני

צילום פורטרטים - מאיפה מתחילים?

צילום לומדים דרך עשייה ולכן אחת האפשרות היא פשוט להעמיד חבר או חברה מול המצלמה ולהתנסות. יחד עם זאת, אם אנחנו רוצים לקחת את התחום הזה צעד קדימה, ההמלצה שלנו היא לגשת לעניין בצורה רצינית ובכבוד הראוי, כלומר לגשת לתחום הפורטרטורה כשהנך מרגיש שיש לך את הידע המתאים, הציוד הנדרש והאנשים הנכונים בסביבתך.
כך החוויה תהיה משמעותית ונכונה עבור הצלם והמצולם כאחד.

ידע טכנימבחינת הידע הטכני, חשוב להבין ולשלוט במונחים הטכניים בצילום ולשלוט בפונקציות המצלמה. החשיבות שבשליטה בחלקים הטכניים היא לא בעצם השליטה, אלא באפשרות לא להיות תלוי בטכניקה במהלך תהליך הצילום עצמו ובעיקר כדי לדעת כיצד הטכניקה יכולה לשרת את סגנון הצילום שלי ואת מטרת הצילום. השחרור מהעיסוק בחלקים הטכניים של הצילום מפנה אותנו להתמקד ביחסים הנרקמים עם האדם שמול עדשת המצלמה – וזו במידה רבה המהות עצמה של צילום פורטרט.

סגנון- שפה ויזואלית – בפורטרטורה ישנם סגנונות שונים ועל כן נשאלת השאלה איך נמצא את הסגנון האישי שלנו? ובכן, זהו כמובן תהליך שיכול להימשך לאורך שנים. דבר שתורם לכך רבות הוא קבלת השראה מצלמים אחרים.

כיום, בעידן המדיה, ניתן בקלות להיחשף למקורות השראה רבים ולכן ההמלצה שלנו היא לעקוב אחרי צלמים, תבחנו צילומי פורטרטים שמעניינים אתכם ונסו לנתח – מה מוצא חן בעינכם בצילום הספציפי? מה הפרמטרים הטכניים בהם השתמש הצלם? נסו לשחזר צילומים שמצאו חן בעיניכם וחזרו על התהליך שוב ושוב.

עדשההתשובה אינה חד משמעית – הכל כמובן תלוי בכיוון ובסגנון אליו אתם מכוונים. ישנה דעה רווחת הדוגלת בעדשה בעלת אורך מוקד גדול מה”נורמל” (70 מ”מ ומעלה) וניתן בהחלט לומר שבמידה וברצונכם לצלם פנים ללא עיוותים – רצוי להשתמש בעדשה כזו, עם העדפה לעדשה בעלת איכות אופטית טובה ובעלת צמצמים פתוחים. יחד עם זאת, ישנם צלמים המעדיפים דווקא עדשות בעלות אורכי מיקוד קצרים יותר כדי להדגים את זה, הנה הדגמה קטנה איך נראה אותו דיוקן עם עדשות שונות – באורך מוקד של 16 מ”מ עד 200 מ”מ:

המצלמה אמורה להיות כלי להשגת מטרתך, לכן חשוב להחליט לגבי סגנון הצילום ומה ברצונך להשיג ולהתאים את הפרמטרים הטכניים שישרתו בצורה הנכונה ביותר את מטרה זו.

הדוגמא ממחישה כי ניתן להשתמש גם בעדשות 35 מ”מ או 24 מ”מ לצילום פורטרט, רק כדאי להיות מודעים לאפקט הנוצר ולהשתמש בעדשות אלו באופן מושכל. אם האפקט שנוצר בתצלום הוא מה שאתה רוצה להשיג ואתה משתמש בו בצורה הנכונה, זה יכול להראות מצוין.

תאורהטבעית או מלאכותית – זה לא בהכרח סותר אחד את השני, בתנאי כמובן שכצלם הנך שולט בחלקים הטכניים ומסוגל ליצור איזון בשילוב התאורות.

ניתן כמובן להסתדר ללא פלאש או עזרי תאורה אחרים, אבל שליטה בטכניקות הארה שונות, מספיד לייט (פלאש שמתחבר על המצלמה) ועד רפלקטור (מחזיר אור), תרחיב את אפשרויות ההארה והמשמעות היא שהצלם אינו תלוי אך ורק באור הזמין אלא יכול ליצור בעצמו את האור. פריט חשוב בתיק הצילום שהייתי ממליץ שיהיה אתכם תמיד בכל מקרה – הוא רפלקטור מתקפל (5 in 1).

צילום: טרלן בן אבי
צילום: טרלן בן אבי.

דוגמא לשימוש בשילובי תאורה - אור טבעי ופלאש מחוץ לסטודיו

לדוגמא, אם אתה רק רוצה “לפתוח” צללים או לשפר את התאורה על הפנים, רפלקטור קטן יכול לעשות פלאים. ההחלטה אם להשתמש בצד המוזהב, הכסוף או הלבן היא עניין של טעם – הצד הכסוף מחזיר 100% מהאור הקיים, כמו הצד הלבן – כשההבדל בניהם הוא שהצד הלבן יוצר אור רך ואילו הצד הכסוף אור קשה מאוד. הצד המוזהב הופך את האור לחם יותר. אפשרות נוספת היא להשתמש במרכך על מנת לרכך את מקור האור.

על תחום האור וראיית האור בפורטרטים ניתן לדבר הרבה, אנחנו מקדישים לו לא מעט שיעורים במסגרת קורס צילום מקצועי ופרק שלם בקורס סטודיו. בכל מקרה חשוב לזכור כי המצלמה היא כלי להשגת מטרתך, לכן חשוב להחליט לגבי הסגנון ומה ברצונך להשיג ולהתאים את הפרמטרים הטכניים שישרתו בצורה הנכונה ביותר את מטרה זו.

צמצםצמצם פתוח גורם לטשטוש הרקע ובכך מפריד בין הנושא לרקע, מה שמפנה את תשומת הלב לנושא.

פוקוס נקודת המיקוד היא באישוני העיניים. במקרה בו המצולם מביט מהצד, הנקודה תהיה באישון העין הקרובה לצלם. במיוחד בעבודה עם צמצם פתוח – כל עוד העין נמצאת בפוקוס הצילום מרגיש נכון.

מדידת אור וחשיפה בצילום באור טבעי אני מעדיף להשתמש במדידת אור מהמרכז ומשתמש בפיצוי חשיפה לתיקון במידת הצורך. בדרך זו אני מונע מהרקע להשפיע באופן משמעותי על החשיפה, בסופו של דבר הנושא העיקרי הוא הפנים – והן צריכות להיחשף כמו שצריך.

צילום פורטרט ליאור אשכנזי
צילום: טל גבעוני

פרספקטיבה בצילום פורטרטים

פרספקטיבה היא פקטור מכריע בצילום בכלל וכך גם בצילום פורטרטים. כל שינוי קטן בפרספקטיבה משפיע על הצילום. למשל, אם המצלמה נמצאת מעל גובה העיניים של המצולם או מתחתיו, ההבעה של המצולם תראה שונה לחלוטין. כדאי לנסות ולהחליט בעצמכם מה משרת נכון יותר את הכוונה שלכם. עוד דוגמא, זווית מצלמה מעל גובה העיניים של המצולם עלולה לעיתים ליצור תחושה של “נחיתות” של המצולם, לעומת מבט מלמטה שיכול ליצור תחושה של המצולם ה”נשגב”.

גובה המבט הוא רק נקודה אחת שיש לזכור, זוהי רק דוגמא לחשיבה שצריכה להיעשות בהתאם למה שאתה רוצה להביע בצילום הפורטרט.

פסיכולוגיה - עבודה עם אנשים מול מצלמה

פסיכולוגיה או התקשורת עם המצולם היא החלק המרתק ובעיניי גם המהנה ביותר בצילום פורטרטים. במקרים רבים אנו מתמודדים עם מצולמים חסרי ניסיון מול המצלמה, לכן חשוב שהצלם ייקח את ההובלה. הבסיס ליכולת ליצירת הקשר עם המצולם הוא לשמור על אותנטיות. ככל שהצלם יהיה רגוע ואותנטי בעצמו, המצולם ירגיש גם הוא נינוח ובטוח להתמסר ולאפשר לצלם לתפוס רגע כנה.

התעניין בכנות באנשים – אם אתה מתעניין באמת ובכנות באדם שאתה מצלם, עשית כבר חצי דרך. כצלמים, אתם תגלו שלכל אחד יש משהו שבוער בו, שמושך אותו, מקום בו נמצאת התשוקה שלו. אם הצלם מצליח למצוא את העניין האישי, יש סיכוי טוב שהמצולם יפתח בפניו. ככל שתשתפר את מיומנות התקשורת שלך, כך תמונות הדיוקן שלך יהיו טובות יותר.

אחרון חביב – אם אתה עוסק בצילומי פורטרטים מומלץ להדפיס את הצילומים. ההדפסה הופכת את התמונות לבעלות יותר ״ערך״, מאשר אם היו פשוט נשמרות כקובץ דיגיטלי אי שם בנבכי ההארד דיסק.

אני מקווה שהמאמר יניע אתכם להתנסות באחד מז’אנרי הצילום היפים והמרתקים ביותר.

**המאמר מנוסח בלשון זכר אך מכוון לכל המינים 🙂

*פרק צילום פורטרטים נלמד בסטודיו גברא  – במסגרת קורס סטודיו

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן