צילום פורטרטים בסטודיו (2) מאת: גברא מנדיל

gavra 08

מאמרים בשחור ולבן

 

סדרת מאמרים מאת: גברא מנדיל ז”ל

 

סטודיו גברא נוסד על ידי גברא מנדיל ב-1962. גברא ז”ל היה מראשוני צלמי הפרסומת, האופנה והתעשייה בארץ ונחשב לאחד ממורי הצילום הבכירים בארץ, לאחר שנים רבות כמורה במסגרות לימוד שונות הפך גברא את הסטודיו הפרטי שלו לבית ספר לצילום, שהפך ברבות השנים לבית הספר המוביל בארץ ולשם דבר בקרב הצלמים המקצועיים בארץ.

לאורך השנים  כתב גברא מאמרים מקצועיים שהפכו לחוברות הדרכה המשמשות אותנו עד היום כבסיס ללימודי צילום הסטודיו, כל סטודנט העובר את מסלול לימודי הסטודיו אצלנו מקבל עותק של החוברת, שנערכה ואוירה על ידי גברא עצמו.

בעשורים האחרונים עבר עולם הצילום שינויים רבים, הטכנולוגיה התפתחה, עברנו מפילים לדיגיטאלי, הקצב הואץ, התהליכים הפכו למהירים ופלטפורמות המדיה התרחבו ויחד עם זאת מדהים לראות שהראיה של האור וההבנה שלו לא השתנו כלל.

גברא היה המאסטר, מי שזכה להכיר אותו מוזמן לעצום לרגע את העיניים ולשמוע אותו מסביר בקולו את התורה ולאלו שלא זכו אנחנו מצרפים קטעים מהמאמרים אותם כתב ואייר (ההדגשות וסימני הפיסוק כמו במקור).


 (מאמר חלק 2)

ג. אורות אפקטים על הנושא

  1. תאורת שיער– אם נחשוף את הסרט לפי החלק המואר של הפנים, יש סכנה שאצל אדם בעל שיער שחור, יתקבל השיער כגוש כהה חסר פרטים. תוספת של התאורה על השיער בלבד – תמלא את השיער בפרטים ונוכל להבחין בצורה יפה בכל תלתל ותלתל. צריך להזהר משני דברים עם אור אפקט לשיער:

א. שהוא לא יאיר בשום אופן את הפנים עצמם.

ב. שאור האפקט לא “ישרוף” את השיער, אלא יאיר אותו יפה תוך שמירה על פרטים בהבהקים.

  1. תאורה להפרדת הנושא מהרקע – אור אפקט שיוצר קונטור אור דק על הנושא – על השיער, הלחי או הכתפיים – כדי להפריד אותו מהרקע וכדי למנוע התמזגות הדמות ברקע. האור הזה יבוא, בדרך כלל מאחורי הצד המוצל של הפנים.
  2. העשרת סולם הגוונים – אור אפקט שיוצר קונטור אור דק על הצד המואר של הפנים, יותר בהיר מהאור העיקרי. מעשיר את סולם הגוונים, נותן לפורטרט ברק נוסף, יותר עומק, תלת מימדיות ועושר. בדרך כלל יבוא מאחורי הצד המואר של הפנים.
  3. “הילה” – אור אפקט שמאיר את הדמות ישירות מאחור, כשהדמות למעשה חוצצת בין מקור האור והמצלמה. נוצרת הילה יפה וזוהרת סביב הדמות. ועוד ועוד כיד הדמיון והיצירתיות הטובה של הצלם!

 

IMG_4868

ד. אורות אפקטים על הרקע

הרקע יכול להיות נושא להארה נפרדת ועצמאית לגמרי – מכל התאורה שמאירה את הדמות.

  1. תאורה על הרקע שבאה מאחורי הדמות המצולמת על מנת לקבל רקע מדורג והתכהות הדרגתית מלמטה מלמטה כלפי הפינות למעלה.
  2. תאורה להפרדת הנושא מהרקע – ע”י הארת נקודת אור על הרקע מאחורי החלק המוצל של הדמות
  3. הארת הרקע בצורות שונות של אור, לפי האפקט שרוצים ליצור: פסים, נקודות, גלים, רשת וכד’

ועוד ועוד כיד הדמיון והיצירתיות הטובה של הצלם!…

 

עכשיו, אחרי שהצבנו את האור העיקרי, את אור המילוי ואת אורות האפקטים – אנחנו מוכנים מבחינת תאורה לצילום הפורטרט.

 

IMG_4869

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן