צילום תנועה – פאנינג

מה המשותף לצילום טיגריס במרדף אחר טרף, נחל זורם, אופנוע הדוהר בשדה או תחרות מפרשיות בלב ים? מה זה בדיוק צילום בתנועה וכיצד נערכים לקראתו? איך משיגים את אפקט הפאנינג שבו האובייקט הראשי בתמונה נמצא בתנועה ויוצא בצילום חד וברור כאשר הרקע מרוח? מה השימושים העיקריים של טכניקת הצילום בתנועה? הכנו עבורכם מדריך בנושא.

אם אנחנו רוצים לצלם אובייקטים נעים על רקע מטושטש וליצור תמונה מרשימה המעניקה תחושה של מהירות עלינו להכיר את טכניקת הצילום בתנועה, כלומר פאנינג (Panning). הטכניקה המדליקה לצילום אובייקטים בתנועה מתאימה לכל סגנונות הצילום שיש בהם תנועה על רקע מסוים, למשל צילומי ספורט, בני אדם וכלי רכב בתזוזה, בעלי חיים וכדומה.

 

מה נותנת האפשרות לצילום בתנועה?

צילום אובייקטים כמו אנשים, מכוניות או חיות בתנועה, מאפשר לנו להשיג תמונה מרגשת ומקורית שבה האובייקט המרכזי שנמצא בתנועה יוצא חד וברור, והרקע המרוח והמטושטש מסביב יוצר את אפקט התנועה המהירה של האובייקט. 

בטכניקה זו אפשר לצלם הקפאה של התמונה עם אפקט המריחה שמטרתו להמחיש את התנועה של האובייקט המרכזי. אם אנחנו רוצים לצלם אופנוע הנוסע ברחוב, ציפור המתעופפת בגובה נמוך מעל המים, אצן המשתתף בתחרות ריצה, כלב שרודף אחרי צלחת פריזבי, רוכב אופניים הדוהר במורד ההר וכדומה, עלינו להקפיד על מהירות תריס גבוהה בהתאם למהירות התנועה, לדוגמה אנחנו יכולים לצלם נמר הרודף אחרי זברה כאשר מהירות התירס היא לפחות 1/2500 שניות וכך כל חלקי התמונה יהיו קפואים וחדים. 

בצילום פאנינג אנחנו רוצים להשיג את אפקט הרקע המרוח, לכן עלינו לכוון למהירות תריס נמוכה מאוד, בערך פי 8 עד 10 ממהירות התריס המתאימה להקפאת חלקי התמונה. בנוסף, עלינו להקפיד על תנועת המצלמה בהתאם למהירות האובייקט המרכזי כדי לפצות על מהירות התריס הנמוכה. 

 

עבור מה זה משמש?

טכניקת הצילום בתנועה נועדה להשיג צילומים מרשימים ועוצמתיים של עצמים שונים בתנועה. הטכניקה המתקדמת מאפשרת לנו לצלם צילומים מקוריים ומרגשים עם אפקט תנועה דרמטי וייחודי, למשל צילום אופנוע המשתתף במרוץ אופנועים במדבר, ילד על סקייטבורד, נמר במרדף אחר טרפו, רכב בתנועה מהירה על הכביש ועוד. 

חשוב לזכור כי יש שתי אפשרויות להשיג תמונה עם תחושה של תנועה – הקפאת התמונה באמצעות שימוש בפלאש או מריחת הרקע באמצעות צילום במהירות תריס נמוכה. אגב, ההגדרה של פאנינג בעברית היא מצלמה עוקבת, מאחר שבטכניקה זו אנחנו עוקבים אחר העצם המצולם במהירות התנועה שלו כדי שהאובייקט המרכזי יהיה חד וברור, ללא  טשטוש, ואפשר להשתמש בחצובה כדי להתגבר על התזוזות של היד.

 

אילו אובייקטים בדרך כלל נתפסים בתנועה?

צילומי פאנינג מתאימים במיוחד כאשר אנחנו רוצים לצלם עצם כלשהו בתנועה ולהשיג אפקט של תנועה מהירה בתמונה. לכן, כדאי להשתמש בטכניקת הצילום בתנועה כאשר מצלמים מכוניות וכלי רכב נוספים כמו אופנועים, כלי תעופה כמו טיסנים, ציפורים, חיות במרדף או במנוסה בטבע, אנשים הנעים במרחבים שונים כמו אדם המתאמן בריצה בפארק או אדם ההולך ברחוב, אירועי ספורט ועוד.

 

איך מצלמים פאנינג?

יש לתכנן את הצילום בתנועה וחשוב להקפיד על כמה שלבים לפני הצילום עצמו:

  • הגדרת מהירות תריס נמוכה מ-1/100, עדיף לקבוע ערך מעל 1/30, אך המהירות חייבת להתאים למהירות העצם בתנועה והמרחק שלו מאיתנו.
  • הגדרת מצב של פוקוס אוטומטי בהתאם למרחק של העצם מאיתנו.
  • בחירת מקום נוח ממנו נוכל לצלם את האובייקט בתנועה ללא הפרעה.
  • במצלמת DSLR כדאי לעקוב אחר העצם בתנועה בעזרת העינית מאחר שהיא מגיבה מהר יותר.
  • לחיצה עדינה על כפתור הצמצם במצלמה תוך מעקב אחר המשך התנועה של האובייקט, יש להקפיד על אחיזה יציבה של המצלמה ולהמשיך בתנועת המעקב עד סיום החשיפה.

חשוב לתרגל את טכניקת הצילום בתנועה על מנת לשלוט בה היטב ולהגיע לצילומים מרהיבים ואיכותיים. לאחר שליטה בטכניקת הפאנינג נוכל לצלם אובייקטים בתנועה ולהשיג צילומים מעוררי השראה היוצרים תגובה עוצמתית אצל הצופה. כדי ללמוד איך לצלם נכון עצמים בתנועה הנכם מוזמנים ללמוד קורס צילום בסטודיו גברא.

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן