צילום פורטרטים מקצועי

צילום פורטרטים מהווה נישה ייחודית ומאתגרת מאוד בתחום הצילום, בין אם הוא מבוים ובין אם לא. כדי לצלם פורטרטים איכותיים כדאי לשלוט במצלמת DSLR ולהתאים תאורה מחמיאה. הצלם נדרש לביים את המצולם וללכוד את הרגע הנכון כדי להנציח את המצולם במיטבו ולהעביר מסר מסוים. בכל צילום מחדש כדאי להיות יצירתיים, מקצועיים ואמנותיים.
צילום פורטרטים נעשה בדרך כלל בסטודיו מאובזר של הצלם המקצועי, עם זאת ניתן לבצעו גם בבית הלקוח, בלוקיישן מיוחד בחוץ, במקום העבודה של המצולם ועוד. אם ברצונכם להתמחות בצילום פורטרטים עליכם לרכוש ידע עיוני ומעשי בתחום הצילום, להשקיע בציוד מקצועי ולפתח מיומנויות צילום ברמה הגבוהה ביותר. חשוב לציין כי בצילומי פורטרט מתמקדים בעיקר בפניו של האדם, אך אפשר לכלול גם את כל הגוף ומטרת הצילום היא להעביר מסר ייחודי או לשקף את תחושותיו של המצולם.

כיוון והתאמת האור

המצלמות החדישות בשוק כוללות מסך וצלמים רבים בוחרים בטכניקת הצילום תוך כדי התבוננות במסך, מבלי להתייחס למד האור. מערכת מדידת האור במצלמות המשוכללות היא חכמה ומתקדמת, אך יש להכיר אותה ולהבין את המנגנון כדי להבטיח צילום פורטרטים מקצועי ואיכותי.
צלם מקצועי המתמחה בצילום פורטרטים יעבור ממצב אוטומטי למצב ידני כדי לשלוט באיזון הלבן ובחשיפה. אפשר למדוד אור גם בעזרת מכשיר ידני וחיצוני, ויש להתאים את האור לגוון אובייקט הצילום ובהתאם לצורך להוסיף או להחסיר בחשיפה כדי להפיק צילום מרהיב ותמונה עשירה בפרטים ומידע.

שליטה על הצמצם והתריס

צלם פורטרטים מקצוע ומנוסה חייב לשלוט בשילוש הקדוש של תחום הצילום – צמצם, תריס, ISO. בצילום פורטרטים מעוניינים להשיג שליטה בעומק השדה, לכן נהוג להגדיר מפתח צמצם רצוי ולהשלים את החשיפה בעזרת מהירות התריס וה-ISO. אחד הטיפים של הצלמים המנוסים הוא לצלם את האובייקט עם עומק שדה רדוד, לעבוד עם צמצם פתוח יחסית של 2.8F – 5.6F ובכך להבליט את המצולם על פני הרקע. בנוסף, יש להגדיר נכון את מהירות התריס תוך התייחסות לרעידות טבעיות של יד הצלם (או להשתמש בחצובה) ולתנועה של אובייקט הצילום.
ירידה במהירות התריס עלולה לגרום למריחות לכן יש להעלות את ה-ISO, וכך מגבירים את רגישות החיישן לאור.

אורך מוקד העדשה

צילום פורטרטים דורש בחירה נכונה של אורך מוקד העדשה. אם יש השפעה סביבתית כדאי לבחור בעדשה רחבה. במקרים רבים מצלמים פורטרט בעזרת עדשה רחבה וזווית נמוכה כדי להשיג אפקט מרשים של גובה האובייקט, ולמעשה מרמים את הצופים באמצעות שינוי זווית הצילום והפרספקטיבה. בעת צילום עם עדשה רחבה יש להקפיד על מרחק סביר מהאדם אותו מצלמים, וכדאי לדעת כי צלמים מנוסים לרוב יצלמו פורטרטים עם עדשה באורך מוקד של 85 מ”מ או 105 מ”מ, אלו אורכי המוקד המתאימים מאוד לצילום פורטרט.

קומפוזיציה ויצירתיות הצלם

כדאי לתכנן את הצילום ולבחור קומפוזיציות מקוריות ומעניינות, כאשר המטרה העיקרית היא למצוא קומפוזיציה הגורמת לעין הצופה להתמקד בנושא הצילום, לכן יש למקם את האובייקט באופן מקורי ומעניין בפריים.

צילום טבעי ונוח למצולם

מצולמים עשויים שלא להרגיש בנוח מול המצלמה, לכן הצלם חייב לשדר ביטחון ולוודא כי המצולם מרגיש נוח וטבעי. לפני הצילום כדאי לשוחח קלות, לשתות קפה יחד, להסביר על הצילום ותוך כדי שיחה אפשר להתחיל בהכנות כמו העמדה נכונה מבחינת אור, תאורה וזוויות, לעודד את המצולם ולהחמיא לו, ולגרום ךו להרגיש נוח כדי להפיק צילום טבעי ומרשים.

בשורה התחתונה

פורטרט הוא למעשה צילום דיוקן מקצועי שמטרתו להציג את המצולם באור מחמיא וטבעי, ולהעביר מסר מסוים. יש שימושים שונים לצילומי פורטרט, וכדי להצליח בתחום זה חשוב לרכוש ידע וכלים באמצעות לימודי צילום מקצועי בהם מקבלים ידע וכלים רבים. קורס מקצועי לצילום מעניק לסטודנטים את כל הידע העיוני והמעשי הנדרש בתחום הצילום, כולל צילום פורטרטים. במהלך הקורס לומדים על מבנה המצלמה, טכניקות צילום, עבודה נכונה עם צמצם, מהירות תריס ו-ISO, מתרגלים ומקבלים ביקורת בונה ועוד.

 

צילום: טל גבעוני

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן