עומק שדה – כל מה שצריך לדעת

עומק שדה הוא מושג מוכר וחשוב בעולמות הצילום והאופטיקה, המושג מציין תחום מרחקים סביב מרחק המוקד במערכת אופטית בו תתקבל תמונה חדה של עצם מדומה. בתחום הצילום יש לעומק השדה חשיבות רבה וניתן לשלוט במצלמה כדי לצלם תמונות אמנותיות ומרשימות תוך הדגשת פרטים מסוימים וטשטוש פרטים אחרים.

הבנת המושג מאפשרת לצלמים החובבים והמקצועיים לשלוט בטכניקת צילום רבת עוצמה וניתן לפתח יכולות צילום מרשימות ומגוונות, להעשיר את הקומפוזיציה ולהשיג תמונות מדהימות עם רקע מטושטש.

הסבר כללי על המושג עומק שדה

ההגדרה של עומק שדה בתחום הצילום, באנגלית DOF – Depth Of Field, הוא האזור שנראה חד וברור בתמונה, כלומר האזור שבו הפריטים המצולמים יודגשו. המושג מציין את המרחב שלפני ומאחורי אובייקט הצילום בתמונה שבה נושא הצילום מופיע באופן חד וברור. הצלם יכול לשלוט בעומק השדה כדי לבודד את האובייקט המצולם מהרקע או לצלם תמונה שבה הפוקוס הוא רחב מאוד ומכסה את כל האזורים בתמונה.

חשוב לדעת כי הצלם מחליט כיצד להדגיש ולבודד פריטים מצולמים מהרקע ואיך לטשטש פריטים אחרים בתמונה, ומי שמבין איך זה עובד וכיצד להשתמש נכון במושג חשוב זה יכול להפיק צילומים מרהיבים ואומנותיים הלוכדים את תשומת הלב והעיניים של הצופים. רוב הצלמים מכירים את המושג החשוב אך מעטים יכולים להסביר איך זה עובד, הצלמים יודעים שכדי להשיג את הצילום האמנותי באמצעות שליטה בעומק השדה עליהם לשלוט נכון במפתח העדשה, וככל שמפתח העדשה גדול יותר כך עומק השדה מצטמצם.

מהו עומק שדה ולמה הוא משמש אותנו?

ההחלטה על עומק השדה מושפעת מהמטרות וההעדפות של הצלם. באפשרות הצלם לבחור כיצד להדגיש פריטים בתמונה והאם ליצור הבדלה בין האובייקטים והנושאים המופיעים בתמונה. כך לדוגמה, ניתן לצלם פורטרט בו הצלם מחליט לתת עדיפות לצילום עם עומק שדה צר יחסית על מנת להתמקד בפני המצולם ולטשטש את הרקע, כך מתקבל צילום עם נופך אומנותי וייחודי.

אם הצלם בוחר לצלם נוף עליו לבחור בעומק שדה רחב כדי להדגיש את הפריטים בתמונה ולקלוט כמה שיותר פרטים בצילום.

בעולם הצילום יש תחומי צילום שונים, ובכל תחום מקובל להשתמש בעומקי שדה מעט שונים. השימושים בעומק השדה הם רבים ומגוונים, והמטרה העיקרית היא להפריד את האובייקט מהרקע ולגרום לו לבלוט ולהיות משמעותי בצילום. בנוסף, ניתן לבחור בעומק שדה רדוד לצורך צילומי פורטרטים מרגשים ואומנותיים, לצילומי בעלי חיים, לצילומי ביוטי וארט וכיוצא בזה.

כמו כן, צלמים משתמשים בטכניקה של עומק שדה גדול על מנת ללכוד בתמונה פרטים רבים ובצורה חדה וברורה בכל עומקי התמונה. טכניקה זו פופולרית ומשמשת בעיקר בצילומי נוף, היא מתאימה גם לצילומי מאקרו מרשימים וייחודיים, לצילומי סטודיו ולתחומי צילום נוספים בהם מעוניינים להשיג פריים חד, ברור ובולט.

מה זה מעגל הטשטוש Circle of confusion?

בתחום הצילום חשוב להכיר גם את המושג מעגל הטשטוש, המושג מאפשר להבין טוב יותר את עומק השדה וכיצד להשתמש בו נכון. מעגל טשטוש, באנגלית Circle of confusion, הוא המעגל באזור שאינו בפוקוס בתמונה. בגלל חוסר הפוקוס נוצר מעגל פיקסלים שאינו חד במקום העצם שהיה אמור להיות פיקסל אחד, וזהו למעשה מעגל הטשטוש. חשוב לזכור כי לכל מרחק מהעדשה חייבים לקבוע פוקוס מדויק ומה שלא נמצא באותו מרחק יופיע כפריט שאינו בפוקוס בתוך מעגל הטשטוש.

כיצד נגרם עומק שדה?

עומק השדה נקבע ע”י הפרמטרים הבאים:

הפרמטרים המשפיעים על עומק השדה

גודל מפתח הצמצם

ככל שהצמצם על מפתח גדול יותר, כלומר ערך f קטן, עומק השדה יהיה רדוד וייכנס יותר אור למצלמה, לכן עומק השדה קטן יותר ותהיה כמות קטנה של אובייקטים חדים בתמונה. במפתח צמצם קטן, כלומר ערך f גדול, נוכל לקבל עומקי שדה גדולים.

הצמצם

המרחק בין הצלם לנושא המצולם

ככל שהמרחק בין הצלם לבין הנושא המצולם יהיה קטן יותר כך עומק השדה יהיה רדוד וקטן יותר, ולהיפך ככל שהמרחק גדול יותר מהנושא כך עומקי השדה גדולים יותר.

אורך המוקד

אורך המוקד משפיע על עומק השדה בצורה משמעותית, וככל שאורך המוקד קצר יותר, כלומר זווית ראיה רחבה, נוצר עומק שדה גדול יותר, ולהיפך.

גודל חיישן המצלמה

פרמטר זה משפיע באופן עקיף על עומק השדה מאחר והוא קשור לאופטיקה. גודל חיישן המצלמה משפיע על היכולת לקבל עומקי שדה רדודים.

בעת צילום בעומק שדה רדוד אפשר לתכנן קומפוזיציה מעניינת ומקורית הנשענת על מיקוד סלקטיבי של אובייקט הצילום. ניתן לבודד את הנושא מהרקע ולהעניק לו את מלוא תשומת הלב בתמונה. למעשה, יוצרים ומשפרים קומפוזיציה סגורה וניתן למקד את עיני הצופה בתמונה בדיוק למקום אליו הצלם מכוון, והכלל הוא שהעין תמיד נמשכת לפריט החד ביותר בפריים. כאשר מנטרלים את הרקע הוא הופך למעין משטח אחיד התומך ומבליט את הנושא, והרקע לא מתחרה באובייקט על תשומת הלב של הצופה.

חשוב להדגיש כי צילום בעומק שדה רדוד במיוחד יוצר את תחושת העומק אצל הצופה המתבונן בתמונה, ויש תחושה של תלת מימדיות בפריים. לכן, עומק השדה הוא כלי מצוין לקומפוזיציה מעניינת ומקורית, ניתן ליצור תמונה מורכבת הכוללת אובייקט חד וברור לצד אובייקט מטושטש, כלומר נושא ראשי ונושא משני, כאשר הנושאים בפריים משלימים זה את האחר או שהם מנוגדים זה לזה, וכך מקבלים תמונה עשירה מאוד והצלם יכול להעביר מסר ויזואלי ייחודי לצופים.

מרחק היפר פוקלי

המושג מתאר את הרחק מן העדשה בה אינסוף נופל בתוך הפוקוס במפתח צמצם נתון. אפשר לצלם במפתח צמצם במרחק נתון שבו עומק השדה גדול במיוחד כך שגם הפוקוס על אינסוף מופיע בו. זו טכניקת צילום מתקדמת המתאימה בעיקר לצילומי נוף, וכדי להשיג את האפקט המרהיב יש לסגור את מפתח הצמצם ולקרב את המרחק לצלם. כך לדוגמה, ב- f/2.8 אפשר לצלם בעומק שדה על אינסוף ממרחק של 5 מ’, ובמפתח צמצם של f/8 אפשר לצלם ממרחק של 1.5 מ’ עד לאינסוף.

האם מצלמות דיגיטליות יכולות להגיע לעומק שדה?

לאחר שהבנו מה הם הגורמים המרכזיים שמשפיעים על עומק השדה, ניתן להבין מדוע מצלמות דיגיטליות קומפקטיות בהן יש חיישנים קטנים, אינו מאפשרות להגיע לעומקי השדה שניתן להשיג באמצעות מצלמת רפלקס מקצועית ואיכותית. במצלמות הדיגיטליות הקומפקטיות התמונה שמתקבלת על חיישן קטן מתאפיינת ברוב המקרים בעומק שדה גדול, והסיבה לכך היא האופטיקה של החיישן הקטן המתאפיינת באורכי מוקד קצרים.

גודל החיישן מהווה גורם המשפיע על עומקי השדה, ומאחר ויש במצלמות הדיגיטליות הקומפקטיות חיישן זעיר שגודלו כמו ציפורן הזרת, המצלמה משתמש באורכי מוקד קצרים כדי להגיע לאורך מוקד המקביל לפורמט 35 מ”מ, והתוצאה מתקבלת מבחינת עומקי השדה פחות מרשימה לעומת האפקט שמשיגים בעזרת מצלמת רפלקס טובה.

השפעת אורך המוקד על עומק השדה

רבים משוכנעים כי אורך מוקד גדול יותר ישיג עומקי שדה רדודים יותר באותו צמצם. עם זאת, עומק השדה יקטן אם העצם גדול ואז עומק השדה יהיה רדוד בגלל המרחק או הגודל היחסי של האובייקט בפריים יגדל. כך לדוגמה, אם שומרים על גודל יחסי של האובייקט בפריים בעדשה מסוג 35 מ”מ ובעדשה של 200 מ”צ, הרי עומק השדה יישאר דומה. לכן, המסקנה היא שעומק השדה ייראה רדוד יותר בגלל שהאובייקטים ברקע נראים גדולים בגלל שינוי הפרספקטיבה, ולכן עומק השדה נראה רדוד בעדשות בעלות אורך מוקד גדול.

F16

F4

כיצד קורס צילום למתחילים יכול לסייע ללמוד ולהבין מהו עומק שדה?

קורס צילום למתחילים כולל נושאים רבים ובמהלכו לומדים מהו עומק שדה וכיצד להשתמש בטכניקה על מנת להשיג תמונה אומנתית ומיוחדת ולהעביר מסר ויזואלי רצוי לצופים. בקורס לומדים טכניקות צילום שונות ורוכשים מיומנויות חשובות המאפשרות לקחת את תחביב הצילום כמה צעדים קדימה ולהפוך לצלמים מקצועיים.

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן