מושגים ביסודות הצילום למתחילים

בעולם הצילום ישנם מושגים טכניים רבים, וכדי לשלוט במצלמה ובטכניקות צילום בסיסיות ומתקדמות חשוב להכיר את המושגים השונים ולהבין אותם היטב. את המושגים הטכניים הבסיסיים והחשובים ביותר ביסודות הצילום לומדים במסגרת קורס צילום המיועד למתחילים, הקורס עוסק ביסודות הצילום ומקנה את כל הידע והניסיון הנדרשים לצלם המתחיל.
במסגרת קורס צילום למתחילים תלמדו מושגים שונים בתחום הצילום, ולפניכם מדריך הכולל את המושגים החשובים ביותר לצלם המתחיל.

חשיפה – אור

חשיפה נקבעת על ידי שלושה פרמטרים – מפתח הצמצם, מהירות התריס ו-ISO (רגישות), המושג מתאר את סך כמות האור לה נחשף החיישן המצלמה. הצמצם ממוקם בעדשת המצלמה ותפקידו לאפשר לצלם שליטה על כמות האור הנכנסת דרך העדשה, בהתאם לגודל המפתח. במצלמות המודרניות הצמצם מורכב מעלים הנסגרים ונפתחים בהתאם למפתח העדשה, כמו התפקוד של אישון העין, ולצמצם יש ערכים שונים. התריס נמצא בגוף המצלמה ותפקידו לאפשר לצלם לשלוט בפרק הזמן שבו החיישן נחשף לאור. ה-ISO מתאר את רגישות החיישן, כלומר הגברת האות שמגיע מהחיישן, ולכל חיישן יש רגישות בסיס להפקת התמונה הנקייה ביותר. בתנאי תאורה חלשים מעלים את ה-ISO כדי להימנע ממריחות ומשטוש עקב מהירות תריס איטית, ובאופן כללי מצלמים ב-ISO נמוך כדי להפחית “רעשים” בתמונה.

צמצם

צמצם הוא מפתח עגול הממוקם בעדשת המצלמה ותפקידו לווסת את כמות האור העוברת דרך המפתח. הצמצם בנוי מעלים המסוגלים לנוע במהירות ולשנות את קוטר המפתח, כאשר הצמצם פתוח עובר יותר אור דרכו.
הצמצם הוא מפתח מעגלי בעדשה המווסת את כמות האור העוברת דרכה. הוא בנוי מעלים שיכולים לנוע ובכך לשנות את קוטרו. כאשר הצמצם פתוח, עובר יותר אור.

כדאי לדעת כי מפתח הצמצם מבוטא בערכים קבועים המציינים את מספר הפעמים שקוטר הרכיב נכנס באורך המוקד, וכל תזוזה מחושבת לפי מכפלה של 1.4, לכן התחנות של הצמצם הן 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32 ו-45. במצלמות החדשות יש תחנות ביניים המאפשרות גמישות טובה יותר לצלם.

ככל שהצמצם פתוח כך מקבלים עומק שדה רדוד יותר, ובאופן כללי צמצם מרובה עלים מעוגלים מבטיח צילום איכותי יותר. לכן, כאשר מצלמים בצמצם פתוח טווח הפוקוס קטן וכאשר סוגרים את הצמצם טווח הפוקוס גודל.

תריס

תריס הוא רכיב המותקן בתוך המצלמה ותפקידו לקבוע את משך זמן החשיפה לאור. תריס המצלמה סגור במצבו הטבעי והוא חוסם את מעבר האור לחיישן, ובזמן הצילום עצמו התריס נפתח לפרק זמן מסוים וקצוב, הוא חושף את החיישן לאור, וכך התמונה נוצרת.

התריס במצלמה יכול להיות אופקי, אנכי או משולב בצמצם, במצלמות המתקדמות והמקצועיות מהירות התריס נעה בטווח החל מ-1/16,000. כדי להקפיא את התמונה הצלם משתמש במהירות תריס גבוהה מהמהירות של התנועה, ואם הוא רוצה להשיג צילום עם אפקט מריחה של התנועה, הוא יצלם במהירות תריס נמוכה לעומת מהירות התנועה. (כדי להימנע מטשטוש עקב רעידות היד חשוב להקפיד על מהירות תריס של לפחות 1 חלקי 60).

רגישות של חיישן

החיישן הוא סרט הצילום של הצלם ותפקידו ללכוד את האור ולהמיר אותו מזרם פוטונים לאלקטרונים. המושג רגישות של חיישן מציין את טווח הרגישות שלו לאור (ISO). רגישות החיישן היא הגברה של האות המגיע ממנו, ולכל חיישן יש רגישות שונה. ככל שטווח הרגישות של החיישן גדול יותר, כך המצלמה מאפשרת צילום טוב ואיכותי יותר גם בתנאי תאורה קשים ולא אופטימליים.

חשיפה ומד אור

במצלמות המודרניות יש מד אור מובנה, זהו למעשה חיישן שתפקידו למדוד את כמות האור הנכנס מבעד לעדשת המצלמה במספר אופנים. יש סוגים שונים של מדי אור, וכאשר מד אור נמצא במצב מאוזן הערך שלו הוא 0 והחשיפה מאוזנת, וכאשר הוא מציג ערך שלילי יש תת חשיפה והתמונה תיראה חשוכה.
כדי להגיע לצילומים איכותיים כמו צלם מקצועי יש לשלוט היטב בצמצם, בתריס וברגישות החיישן, מאחר ויש יחסי גומלין בין הרכיבים השונים והם משפיעים על החשיפה.

נושאים עיקריים הנלמדים בקורס צילום למתחילים

במסגרת קורס צילום למתחילים רוכשים את ה הטכני והבנה של המושגים החשובים ביותר בעולם הצילום, מכירים את מבנה המצלמה ורכיביה במקביל לפיתוח ראייה צילומית ופיתוח שפה אישית וייחודית. במהלך קורס יסודות הצילום למתחילים מתנסים בצילומי יום ולילה, בחשיפות ארוכות ורוכשים ידע וניסיון מעשי בטכניקות צילום בסיסיות ומתקדמות.

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן