מדריך מקצועי על עדשות למצלמה

בחירת עדשה למצלמה אינה דבר של מה בכך מאחר והעדשות משפיעות על איכות התמונות ותחומי הצילום האפשריים. יש אלפי סוגים של עדשות מצלמה הנמכרות בשוק, ולכל יצרן של מצלמות DSLR יש עדשות מומלצות ופופולריות, לכן הבחירה אינה פשוטה. כדי לסייע לכם לבחור נכון עדשות למצלמת ה-DSLR שלכם הכנו מדריך מקצועי שיעשה לכם סדר בנושא ויעזור לכם לקבל החלטות נכונות.

מצלמת DSLR מגיעה עם עדשת קיט בסיסית

לאחר שרכשתם מצלמת DSLR תגלו עולם שלם וחדש של עדשות המתאימות למצלמה שלכם. המצלמה מגיעה עם עדשת קיט בסיסית, זו עדשה איכותית המספקת תמונות מרשימות אך הוורסטיליות שלה נמוכה יחסית ותוך זמן קצר תמצו את היכולות שלה. מאחר והעדשה של המצלמה משפיעה על איכות התמונות מומלץ להשקיע בעדשות מצלמה איכותיות כדי ליהנות מתמונות חדות, יפות ומרשימות יותר.
רגע לפני שאנחנו צוללים למידע בנושא סוגי העדשות וההבדלים ביניהם, חשוב להכיר את מבנה העדשה ותפקידה בדרך לתמונה המושלמת שכל צלם חובב או מקצועי מעוניין להשיג.
העדשה משמשת כעיניים של המצלמה, היא מורכבת מאלמנטים שונים הפועלים יחד כדי להפיק תוצאות מרשימות ולמקד היטב את קרני האור ישירות אל חיישן הצילום. העדשה כוללת אלמנטים כגון: צמצם, מערכת פוקוס, מספר עדשות אופטיות, מערכם זום, רכיבים לתיקון סטיות אופטיות, ציפוי ייעודי ובחלק מהעדשות יש גם מנגנון לייצוב תמונה.
לעדשות יש טווחים שונים המותאמים למגוון תחומי צילום, לכן לצילומי נוף ולצילום אורבני עדיף לבחור עדשות רחבות, ולצילומי ספורט, פפראצי ובעלי כנף עדיף לצלם עם עדשות ארוכות טווח. טווח הצילום נמדד במילימטרים, על העדשות מוטבעים מספרים המציינים את אורכי המוקד, כאשר בעדשת הקיט אורך המיקוד הוא 55-18 מ”מ, כלומר טווח העדשה הכי רחב הוא 18 מ”מ והטווח הכי צר הוא 55 מ”מ.

אורכי מוקד – Focal Length

כדי לבחור נכון עדשות למצלמת ה-DSLR שלכם עליכם להתייחס לאורך המוקד המוטבע על העדשה. אורך המוקד נמדד במ”מ ומייצג את המרחק בין המרכז האופטי של עדשת המצלמה לבין חיישן הצילום. אורך המוקד מתייחס לזווית הראייה של העדשה וכאשר מצלמים בעדשה עם זווית רחבה (אורך מוקד קצר) יש להתקרב לאובייקט כדי לצלם תקריב שלו, לעומת צילום עם עדשה בעלת אורך מוקד גדול המאפשרת לצלם את האובייקט גם מרחוק.
ראוי לציין כי אורך מוקד העדשה משפיע על התמונה הסופית, הוא חשוב מבחינת קומפוזיציה ומאפשר לצלם להשיג צילום עם אמירה אישית ייחודית. כדי להבין את ההבדלים מומלץ לצאת החוצה ולבחור אובייקט צילום, לצלם אותו פעם אחת עם עדשה רחבה, פעם עם עדשה עם אורך מוקד נורמלי (50 מ”מ) ופעם נוספת עם עדשה צרה.

חלוקה על פי טווחים:

  • עדשות רחבות (Wide) – עדשת מצלמה בעלת אורך מוקד קטן עד 35 מ”מ וזווית ראייה רחבה, מתאימה לצילום נופים, רחוב, אירועים, מסיבות וכדומה. העדשה מתאימה לצילום במקומות עמוסים וצפופים באנשים ובטיולים בטבע.
  • עדשות בינוניות (Normal) – עדשות בעלות אורך מוקד בינוני בטווח של 85-35 מ”מ. העדשות נקראות נורמליות מאחר והן משקפות את המציאות כפי שרואים בעיניים, הן מבטיחות תמונה במראה טבעי ומציאותי של האובייקט, ומתאימות מאוד לצילום פורטרטים, מוצרים, צילומי סטודיו ועוד.
  • עדשות מוקד ארוך (Telephoto) – עדשות בעלות אורך מוקד גדול, 85 מ”מ ומעלה, הן נקראות גם עדשות טלה, ולרוב הן כבדות ויקרות. עדשות מוקד ארוך מתאימות לצילומי ספורט, בעלי חיים, פפראצי וכו’.

2 סוגים עיקריים של עדשות מצלמה:

עדשות פריים (Prime) – עדשה בעלת אורך מוקד קבוע, ללא מערכת זום מובנית. עדשות Prime מציעות צמצמם פתוחים לכן הן מתאימות לצילום גם בתנאי תאורה קשים והן מחייבות את הצלם להתקרב או להתרחק מהאובייקט המצולם.

  • עדשות זום – עדשות בעלות אורך מוקד משתנה, מתאימות למגוון תחומי צילום. העדשה מאפשרת לצלם לשנות את זווית הראייה באמצעות סיבוב של טבעת הזום.

עדשות פריים מספקות בדרך כלל תמונות איכותיות וחדות יותר בהשוואה לתוצאות של עדשות זום, הן בעלות צמצם פתוח המכניס הרבה אור, גם בתנאי תאורה קשים, והן מייצרות עומק שדה רדוד ומרשים יותר, ובנוסף משקלן נמוך. עם זאת, הצלם נדרש לסחוב בתיק כמה עדשות פריים כדי לכסות את כל הטווחים.

עדשות קנון מומלצת

יש מגוון עדשות מצלמה של חברת קנון המתאימות למצלמות DSLR. קנון היא יצרנית עדשות גדולה ומובילה המציעה מבחר סוגים וגדלים של עדשות, כולל עדשות פול פריים ועדשות מירורלס. רק בסדרת עדשות ה-EF יש מעל 80 דגמים עם אורכי מוקד שונים בטווח שבין 8 מ”מ לבין 1,200 מ”מ, אלו עדשות מתקדמות ואיכותיות עם מנוע שקט ומנגנון לייצוב תמונה. ב-2018 קנון החלה לשווק את סדרת העדשות RF Lens Mount ללא מראות.

עדשות ניקון מומלצות

המותג החל את דרכו כיצרן עדשות מצלמה, ניקון מייצרת מגוון רחב של עדשות מצלמה באיכות גבוהה ולתחומים שונים. סדרת העדשות של ניקון נחשבת למובילה בתחומה בגלל האיכות המעולה והדיוק המצוין. ניקון ידועה בסדרת העדשות מדגם Z המתאימה למצלמות מירורלס.

לסיכום, בחירה נכונה של עדשות מבטיחה צילומים איכותיים, חדים ומרשימים מאוד. חשוב לבחור עדשות איכותיות בהתאמה סגנון הצילום, לדוגמה עדשות המתאימות עבור צילום סטודיו, עדשות לצילום נופים ועוד.

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן