הולכת עין – איך תתפסו את עייני הצופה?

מה זה הולכת עין? איך הופכים תמונה לצילום מוצלח שתופס את תשומת ליבו של המתבונן? מתי משתמשים בטכניקת הצילום הידועה להולכת עין הצופה (המתבונן)? איך זה קשור לקווים מקבילים ולקומפוזיציה? 

במסגרת קורס הצילום בבית הספר לצילום בסטודיו גברא לומדים ומתנסים הסטודנטים בטכניקות שונות, אחד מהדגשים ליצירת קומפוזיציה מאוזנת בצילום היא יצירת קומפוזיציה של קווים מקבילים שמטרתה להוביל את עין המתבונן אל העוגן הרצוי, שהוא למעשה הנושא המרכזי של התמונה.

 

הולכת עין מהי?

בקורס יסודת הצילום אנו רוכשים ידע תיאורטי, כלים מקצועיים, וההתנסויות המעשיות הן המקום בו התאוריה מוטמעת, הניסיון מעשי הוא המפתח ל]יתוח המיומנויות ולהבנת טכניקות שונות לצילום נכון, איכותי ומוצלח. אחת מטכניקות הצילום נקראת הולכת עין, בטכניקה זו יוצרים מעין מסלול המושך את עינו של המתבונן אל הנושא או אל החלק המרכזי בתמונה. 

בצילום מוצלח יש במקרים רבים “עוגן”- הנושא המרכזי אותו רוצה הצלם להעצים, עוגן המהווה את המקום בתמונה אליו הצלם רוצה לכוון את עינו של המתבונן חשוב שלתמונה יהיה עוגן אחרת עינו של הצופה עלולה לחלוף על פני התמונה בלי שתתמקד בנושא אותו רצה להדגיש הצלם.

 

מתי משתמשים בהולכת עין?

חשוב שצלמים יבינו את עקרונות הקומפוזיציה, כדי לצלם תמונות ייחודיות, מרשימות ומרגשות. כמו כן, צלם מנוסה ידע באופן אינטואיטיבי למשוך את עינו של הצופה לאלמנט מסוים בתמונה אותו רוצה להדגיש הצלם, אלמנט שיעורר רגש אצל המתבונן, כך צלם מתכנן את התמונה מראש ומכוון את המתבונן לאן להביט ובאיזה חלק להתמקד .

כדי להוליך את עינו של המתבונן לנושא המרכזי בתמונה אפשר להשתמש בטכניקה של הולכת עין, ויש מספר שיטות ליישום הטכניקה, לדוגמה קווים מוליכים הבולטים בתמונה כמו צילום של כביש מפותל והררי, מעברים נכונים בין אור לצל, קומפוזיציה המתכנסת לעומק כמו בצילום של רחוב צר עם בניינים בשני הצדדים ונוף ים במרחק, יצירת מתח מסוים בין אזורים שונים בתמונה, שימוש נכון בפינות נגדיות ועוד.

 

איך בוחרים איפה להתמקד?

חשוב לזכור כי עינו של הצופה בתמונה ניתנת לשליטה על ידי הצלם, וכדי להשיג זאת עליו להחליט מה יהיה העוגן המרכזי בתמונה. לכן, יש להחליט על הקומפוזיציה הרצויה ולזהות מראש מה יגרום לצופה להתבונן עמוק יותר בתמונה הסופית, ובמיוחד בנושא המרכזי של הצילום. 

כאשר מחליטים מה יהיה העוגן הראשי קל לתכנן את הצילום ולהגיע לתמונה הסופית הרצויה. כך לדוגמה, כאשר מצלמים כביש רחב ידיים וברקע יש מגדל גבוה או עצם בולט אחר שבו מעוניינים כי הצופה יתמקד, ניתן להוליך את עינו של המתבונן לאורך הכביש עד שהעין שלו תתמקד בבניין או בעצם הבולט ברקע בתמונה.

 

איך מוצאים קווים מובילים?

העיקרון למציאת הקווים המובילים הוא יחסית פשוט וניתן לבחור אובייקט אורכי כלשהו כמו גדר, כביש מפותל או נציב אחר, מדרכה, רחוב, גרם מדרגות, תנועת יד, חפץ מסוים ואפילו מבט של נושא הצילום. השימוש בקווים המובילים מבוסס בדרך כלל על אלמנט אורכי בולט המפנה את עין המתבונן לכיוון או לעצם מסוים.

 

האם קיימים סוגים של הולכת עין?

בהחלט כן. יש סוגים שונים של הולכת עין, את מרביתם הזכרנו בפסקאות הקודמות. ההולכה של עין המתבונן יכולה להיות באמצעות קווים מוליכים, כלומר קווים מובילים בולטים בתמונה הסופית (קווים מובילים לרוחב או לאורך), מעבר בין אור וצל, מעבר בין מספר אובייקטים בתמונה, ניגודיות בין אזורים בתמונה, מבט מסוים המופנה לעוגן המרכזי בתמונה ועוד.

הירשמו עכשיו לקורס צילום מקצועי בסטודיו גברא ותוכלו גם אתם ללמוד טכניקות צילום מתקדמות וליהנות מצילומים מרשימים בדיוק כמו הצלמים המקצועיים.

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן