זכויות יוצרים לצלמים | זיו אנג׳ל

צילום: אנה לינדן

זכויות יוצרים לצלמים

מאת: זיו אנג׳ל

 

מי שרוצה להיות צלם מקצועי חייב/ת, כך ממש, להתפרנס מהיצירה שלו. אין לבעל מקצוע את הפריבילגיה של צלמים חובבים המפיצים לכל עבר את העבודות שלהם כדי לזכות לאהדת הקהל. וכדי להתפרנס, מעבר לתוצר מעולה, תאווה למקצוע ומוסר עבודה, כדאי לדעת כללים בסיסיים בזכויות יוצרים, בעריכת הסכמים עם לקוחות וספקים ובחוקים הרלוונטיים בכדי לנצל את החוק לטובתך ולהימנע מחיכוכים עתידיים והליכים משפטיים. וגם לאכוף את הזכות שלך ביצירותיך.

וכשמדברים על החוק הרלוונטי ליוצרים ולצלמים, לרוב מתכוונים לחוק זכות יוצרים עליו אפרט בהמשך. אבל חשוב להדגיש כי חוק זכויות יוצרים אינו היחידי המשמעותי לצלם המקצועי. חוקים כמו חוק הגנת הפרטיות, דיני העבודה, חוק החוזים, חוק איסור לשון הרע ואחרים משמעותיים גם הם לניהול נכון ורווחי של עסק בתחום זה. בהחלט מומלץ להשקיע את הזמן כדי ללמוד אותם, ותזכרו, תמיד זול יותר להתייעץ מראש עם עו”ד שמתמחה בתחומים אלו מאשר לשכור את שרותיו כדי להיחלץ מצרה וסכסוך אליו נקלעת.

חוק זכות יוצרים הוא אכן מבין החשובים ביותר לצלם המקצועי ונכון להכיר אותו ראשון. החוק, שחוקק מחדש בשנת 2007 קובע הגדרות ברורות מה היא יצירה, מי הבעלים שלה במצבים שונים, מה הזכויות של הבעלים של היצירה, מה ניתן לעשות כשהזכויות של היוצרמופרות ועוד כללים חשובים. מבין כל תנאיי החוק חשוב לזכור את האפשרות שלך, היוצר/ת, לקבוע בהסכם, מראש, את תנאיי הרישיון המוענק למזמין או למשתמש. במילים אחרות, ליוצר יש את הזכות ביצירה – והוא מעניק רישיונות שימוש. למעשה ליוצר יש את הזכותלקבוע, בהסכם, מה הוא בדיוק נותן למזמין. לדוגמא, בעוד שהחוק קובע שתמונות פורטרטים ואירועים משפחתיים שייכים למזמינים, אפשר לקבוע אחרת בהסכם. אפשר גם לקבוע איזה שימוש יעשה בתמונות (מסחרי, אישי, הדפסה או להגביל כמות עותקים), האם יינתן רישיון בלעדי למזמין או רישיון להכניס ביצירה שינויים, ועוד תנאים אחרים שלא כאן המקום לפרט אותם.

בכל אופן ליוצר זכות מוסרית ביצירה שלו: הזכות לשלמות היצירה, כלומר שלא יציגו אותה בצורה שאינה שלמה, והזכות שהיצירה תזוהה עם היוצר – הזכות לקרדיט. הזכות לקרדיט, לדוגמא, נשארת תמיד, ועד 70 שנה אחרי מותו של היוצר (!). הזכות הזו כל כך יסודית וחשובה שלא ניתן לוותר עליה או למכור אותה.

המטרה של חוק זכות יוצרים היא לעודד יצירה מקורית ולהרתיע מי שמפר את זכות היוצרים. לכן נשאר בידי היוצר, כברירת מחדל, הזכות לגבות כסף על היצירה והזכות לתבוע פיצויים על נזקים שנגרמו בשל שימוש הפוגע בזכות היוצר.

כלי חשוב לעידוד יצירה מקורית נועד להרתיע מפרים של החוק. החוק הסמיך את בתי המשפט לפסוק פיצויים עונשיים של עד 100,000 ₪ (!) על מי שהפר את זכות היוצר. ואכן, בשורה של פסקי דין מהעשור האחרון זכו צלמים ויוצרים בפיצויים של אלפי ועשרות אלפי שקלים בשל הפגיעה בזכויותיהם בידי מפרים שונים, והוא כלי פופולארי לצלמים שרוצים לשמור על המוניטין שלהם כמקצוענים.

כמובן שהמאמר הקצר הזה אינו ממצה את כל הוראות חוק זכות יוצרים ולכן, כעו”ד שעוסק בתחום זה, אני ממליץ לכל צלם מקצועי, או כזה שרוצה להיות כזה, להעמיק וללמוד את הוראות החוק ולערוך הסכמים עם לקוחותיכם. ואם ראית שימוש לא מורשה ביצירה שלך או פגיעה אחרת בזכויותיך, לפנות לגורם מוסמך לטפל בעניין.


עו”ד זיו אנג’ל 

עוסק בתחום המסחרי והאזרחי מאז שנת 2008, בתחילה כמתמחה ובהמשך במשרד בוטיק בתחומים אלו. בעל ניסיון רב בניהול תיקי ליטיגציה מסחריים ואזרחיים מגווניים ובפרט בתחום הקניין הרוחני; זכויות יוצרים, מדגמים, סימני מסחר ופטנטים.

מוזמנים להיכנס לאתר של זיו, להתרשם ולפנות אליו במידת הצורך.

לאתר האינטרנט 

לדף הפייסבוק של זיו

 

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן