האתגר הצילומי באור קיץ מאת: גיל לוין

האתגר הצילומי באור קיץ

מאת: גיל לוין

 

הקיץ כבר כאן, ומי שאמיץ דיו בשביל להפסיק לקרוא ביקורות על ציוד חדש בקרירות הבטוחה של המזגן ולצאת לצלם בחוץ, ימצא את עצמו לא רק מזיע ונצרב בשמש, אלא גם מתמודד עם האור הקשה והמאתגר ששוטף אותנו בחודשי הקיץ. העננים שירככו לנו את אור השמש כבר נעלמו, ובשעות הצהריים השמש גבוהה בשמים ויוצרת צללים לא נעימים.

מה עושים? טסים לאירופה הקרירה, או נכנסים לסטודיו, אפשר גם לשכלל את טכניקות הצילום בלילה שלנו, אבל גדולתו של צלם היא להצליח להפיק את המקסימום בכל תנאי תאורה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם תנאי האור בקיץ.

רגע לפני, בואו נבהיר מושג אחד חשוב מאוד (שכל מי שלמד אצלנו קורס יסודות הצילום אמור להכיר היטב)- ״אור קשה״. אור קשה הוא לא ההפך מאור קל, אלא ההפך מאור רך. משמעותו אינה שקשה לצלם איתו (אף על פי שזה אכן לא פשוט), אלא שהוא יוצר צללים קשים וחדים. ההגדרה של אור קשה היא שהמעבר בין החלקים המוארים לחלקים המוצלים הוא חד. דמיינו שאתם מתבוננים בצל שאתם מטילים על המדרכה (או יותר טוב, על חול הים) ביום שמש קייצי- הצל ברור וחד. המעבר בין החלק המוצל לחלק המואר על המדרכה (או החול) הוא חד וברור. אם פתאום יגיע ענן טועה לשמים שחושב שעכשיו ספטמבר, הצל יעלם. שימו לב כי בחסות הענן הצללים לא באמת נעלמו כליל, אלא התרככו. כלומר האור הפך מקשה לרך, ועתה המעבר בין החלק המוצל לחלק המואר הוא הדרגתי.

אורך רך אור מלא - קורס צילום

 

אז כיצד מתמודדים עם האור הקשה?

 

טיפ 1 – משתמשים בצורות שיוצר הצל כחלק מהקומפוזיציה שלכם. אפשר גם לצלם את הצל בלבד. חפשו אובייקטים שמטילים צל מעניין. חפשו צורות בצללים הנוצרים, וחיבורים ויזואליים בין האובייקט לצל. מומלץ לחשוף את התמונה לפי החלקים שבשמש וכך הצל יהפוך לכהה יותר, ואף שחור בתנאים מסוימים, וייראה ממש כמו רישום.

השתמשו בצורות שיוצרים הצללים. אפשר לצלם את הצל בלבד גם ללא האוביקט.

השתמשו בצורות שיוצרים הצללים. אפשר לצלם את הצל בלבד גם ללא האוביקט.

 

טיפ 2 – אם אין ברירה ונגזר עליכם לצלם בצהריים, אתם בבעיה. השמש מאוד גבוהה בשמים ומטילה צללים כלפי מטה ללא זווית לאחד הצדדים. תנאי אור כאלה בעייתיים במיוחד בצילום פנים- יש צל כבד על העיניים, הצל של האף יוצר שפם לא מחמיא, הסנטר יוצר צל שחור על הצוואר, בקיצור- אסון. במקרה כזה, נסו לצלם מלמעלה למטה. עלו על כיסא, טפסו על הכתפיים של האסיסטנט, או פשוט בקשו מהמצולם שלכם לשכב על הגב.

טפסו גבוה! צלמו מלמעלה.

טפסו גבוה! צלמו מלמעלה.

 

טיפ 3 – אחד הקשיים שנוצרים בצילום אנשים (בייחוד אם השתמשתם בטיפ הקודם) הוא סנוור שגורם למצולמים שלנו לצמצם את עיניהם. במקרה כזה, אחת הדרכים להתגבר על הבעיה היא להורות למצולמת או המצולם לעצום עיניים, ולפתוח אותן בספירה לאחור שלכם. בשנייה שהעיניים נפתחות הן עדיין לא מסונוורות, והמשימה שלכם היא לצלם בדיוק בשנייה זו.

 

טיפ 4 – צלמו באור אחורי. כאשר האור קשה והצללים חדים, אחד האפקטים היפים הוא צילום באור אחורי ליצירה של צלליות. למעט הפיכה של האובייקט לצללית שחורה, נוצר מסביבו קו מתאר בוהק. על אובייקטים מבריקים, שקופים למחצה או כאלה שאור יכול לעבור דרכם (כמו רעמת תלתלים!) האפקט הזה יפה במיוחד. על מנת ליצור צללית, יש למדוד את האור מהשמים או מאזור בהיר אחר בפריים, ולהקפיד שהאובייקט אותו אתם רוצים להפוך לצללית נמצא על רקע בהיר. לא פעם נצטרך לרדת נמוך ולצלם מלמטה כלפי מעלה. על מנת להפוך את הצללית למעניינת, חשוב לחפש צורות ותנועות מעניינות.

צילום באור אחורי יוצר צללית שחורה וקווי מתאר בוהקים.

צילום באור אחורי יוצר צללית שחורה וקווי מתאר בוהקים.

 

טיפ 5 – צלמו בצל. חפשו מקומות מוצלים, אבל עדיף כאלו שקרובים לאור השמש. דמיינו שאתם תחת סככה גדולה מאוד. במרכזה יהיה האור אחיד ושטוח יחסית. אך אם תתקרבו לשולי הסככה, האור המגיע מהצד הקרוב לקצה יהיה חזק יותר מזה המגיע ממרכז הסככה. כך יוצרים אור רך ויפה ללא שימוש בעזרים מיוחדים. ולא צריך סככות ענקיות- צילם של בניינים, עצים או כל דבר אחר שמטיל צל גדול.

ת״א, רחוב בוגרשוב, מצעד הגאווה, אמצע הצהריים, אין ענן בשמיים. כמה עצי פיקוס גדולים עשוים צל ענק, והצועדים בצילום נמצאים ממש בשוליים של הצל. לכן מגיע אור רך מימין למרות שאמצע הצהריים.

ת״א, רחוב בוגרשוב, מצעד הגאווה, אמצע הצהריים, אין ענן בשמיים. כמה עצי פיקוס גדולים עושים צל ענק, והצועדים בצילום נמצאים ממש בשוליים של הצל. לכן מגיע אור רך מימין למרות שאמצע הצהריים.

 

טיפ 6 – השתמשו במרכך. לא מרכך שיער (למרות שזה בטח לא יזיק), אלא במרכך של האור- דיפיוזר. מרככים אלה נמצאים במרכזו של עזר תאורה שנקרא ״5IN1״, וניתן לרכוש אותו בכל חנות צילום. זהו למעשה בד לבן חצי שקוף שכאשר האור עובר דרכו הוא נהייה רך ויפה לצילום. ניתן גם לאלתר מרכך כזה מכל בד לבן חצי שקוף. שימו לב שהמרכך צריך להיות מוצב בין האובייקט שלכם לשמש.

 

טיפ 7 – צלמו עם פלאש. כן, בצהריים ובשמש, הפלאש הוא ידיד נאמן. הפלאש, אפילו זה הקטן שעל המצלמה, כמעט לא ישפיע על אור השמש החזק, אבל בהחלט ישפיע על הצללים שהשמש יוצרת. הפלאש לא יעלים אותם לחלוטין, אך יחליש אותם. פעולה זו נקראת מילוי צללים, והטכניקה נקראת ״פלאש מילוי״. אם יש לכם פלאש חיצוני (כזה שמורכב על המצלמה), נסו אפילו לצלם מול השמש ממש.

 

טיפ 8 – צלמו לפני השקיעה או מעט אחרי הזריחה. בשעות אלה השמש הנמוכה יוצרת צללים מאוד ארוכים שהופכים את הצילום לתלת ממדי. הצללים הארוכים אמנם עדיין חדים (כלומר ברורים), אבל אור השמש חלש בהרבה, ולכן הפער בין האזורים המוצלים בתמונה למוארים מצטמצם, ונוצר צילום בעל ניגודיות רכה יותר.

צילום באור השקיעה או הזריחה מדגיש צללים ותלת ממד, מעניק גוון חם לתמונה ויוצר קונטרסט נמוך

צילום באור השקיעה או הזריחה מדגיש צללים ותלת ממד, מעניק גוון חם לתמונה ויוצר קונטרסט נמוך.

 

טיפ 9 – צלמו אחרי השקיעה, ולאמיצים בינינו- לפני הזריחה! הרבה פעמים צלמים מצלמים באור השמש השוקעת (ובצדק), אבל ברגע שהשמש נעלמת בים הם מפסיקים. חבל! מיד אחרי השקיעה (וגם לפני הזריחה) נוצר מצב בו צד אחד של השמים מואר הרבה יותר מאשר הצד השני. מצב זה יוצר אור רך במיוחד שייצור צילומים שללא כל מאמץ ייראו קסומים ומקצועיים. הפעם, שמים ללא עננים עדיפים מכיוון שכך האפקט חזק יותר.

לא קמבודיה. ישראל סוף חודש יוני. השמש כבר שקעה והשמיים הבהירים מצד מערב מאירים באור רך וקסום.

לא קמבודיה. ישראל סוף חודש יוני. השמש כבר שקעה והשמיים הבהירים מצד מערב מאירים באור רך וקסום.

 

טיפ 10 – אם אין ברירה, טוסו לאירופה. אתם צלמים? זאת נסיעות עבודה!

גם באירופה יש אור קשה.

גם באירופה יש אור קשה.

 

 

** כותב המאמר הוא צלם. בוגר סטודיו גברא- בית ספר לצילום, מורה, ורכז לימודים מקצועיים: לימודי שנה א׳ בסטודיו גברא.

** הזכויות לכל הצילומים במאמר זה שייכות לגיל לוין. אין לעשות בהן כל שימוש ללא רשות מפורשת.

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן