מקימים עסק לצילום | ירון לוי

 

מקים עסק צילום? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם ויחסכו לכם כסף

מאת: ירון לוי


עבור צלמים רבים הקמת העסק היא בין הגשמת חלום להגשמת הייעוד שלהם. אך כדי שעסק חדש יצליח, צריך לתכנן את ההקמה שלו נכון מבחינה כלכלית, שיווקית ואסטרטגית.

למה אתה צריך לתכנן לא רק את תקציב ההקמה אלא גם את תקציב ההרצה?
אחת השאלות שעצמאי צריך לשאול את עצמו לפני שהוא פותח עסק היא כמה יעלה לי לתפעל את העסק בשנה הראשונה? רוב העצמאים, מסתכלים רק על עלויות ההקמה של עסק חדש. יחד עם זאת, בשנה הראשונה שבה עסק מבסס את עצמו ההכנסה שלו לא תמיד קיימת או קטנה למדי, ולכן העלות האמיתית אותה צריך לקחת בחשבון היא ההקמה + עלות ההרצה.

אם תתכנן רק את עלות ההקמה, אתה עלול למצוא את עצמך ללא תקציב בשלב שבו עדיין אין לך לקוחות, אבל אתה צריך תקציב על מנת לפרסם את עצמך, לצבור מוניטין ובדרך גם לשלם עבור ההוצאות ולמשוך משכורת.

עלות ההקמה נגזרת מההחלטות אותן מקבל בעל העסק – האם הוא שוכר סטודיו או עובד מהבית? האם הוא משפץ את המקום, האם הוא רוכש ציוד חדש וכן הלאה. כדי להצליח בתחום יש לצלמים שפותחים עסק חדש כמה הוצאות משמעותיות כדוגמת ההוצאה על מיתוג ואתר איכותי וההוצאה על פרסום התחלתי בפייסבוק או בגוגל, במוצרי קד”מ (כרטיסי ביקור, שילוט) וכו’, שגם אותן חשוב להכניס לתקציב.

עלות ההרצה היא העלות שמאפשרת לבעל העסק לקיים את עצמו עד שהעסק צובר לקוחות, מתחיל לאזן את עצמו על ידי יצירת הכנסות שמאפשרות לו להחזיר את ההוצאות ואת המשכורת של בעל העסק. בממוצע תהליך זה לוקח כשנה.

חלק משמעותי בתחילת דרכו של צלם או בתקופת ההרצה הוא יצירת “תיק עבודות”, קובץ של עבודות המייצגות את מי שהוא כצלם- פלח השוק אליו הוא מכוון, איכות העבודה אותה הוא רוצה להציג ובעיקר הסגנון האישי שלו, היחוד שלו כצלם.

בניית “תיק העבודות” הוא תהליך הדורש השקעה של זמן ולעיתים אף כסף וזאת על מנת לגלות את היתרונות היחסיים שלי כצלם ואת החוזקות שלי.

זהו זמן שלא חוזר, בו הצלם יוזם צילומים ושיתופי פעולה שבהמשך יעזרו לו להגדיר את היחוד של עצמו ויכוונו אותו לקהל הלקוחות אליהם הוא שואף להגיע.


האם כדאי לך למשוך משכורת בשנה הראשונה? 

אחת ההמלצות שלי לבעלי עסקים היא קודם למשוך בכל חודש משכורת ריאלית, החל מהחודש הראשון לקיומו של העסק. את המשכורת אנו מחשבים כחלק מעלויות ההרצה של העסק זאת על מנת למנוע מצב שבו במהלך השנה בעל העסק מוצא את עצמו נזקק לכסף ומתחיל לחפש עבודות צדדיות. כדי שבעל עסק יוכל להצליח לפתח את העסק שלו הוא צריך להיות ממוקד ולהשקיע את האנרגיה שלו בפיתוח עסקי, ולא במרדף אחר מקורות הכנסה, ולכן ההמלצה שלי היא למשוך משכורת בתאריך קבוע מדי חודש, ולדאוג מראש לתקציב הקמה שיכסה אותה.


האם אתה חייב תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית מגדירה לך מהו תקציב ההקמה וההרצה שלך ויוצרת לך תחזית הכנסות. אם אין לך את ההון העצמי הדרוש כדי לשרוד את תקופת ההקמה וההרצה ללא מימון חיצוני, תוכל באמצעות התוכנית העסקית לנסות לגייס את ההון הזה מהבנק או מהקרנות השונות.

כדאי לעשות זאת בסיועו של יועץ עסקי, כיוון שכך הסיכוי לקבל אותו גדל, וכמובן שמומלץ לגייס אותו מראש ולא כאשר נתקעים בלי כסף.

תוכנית עסקית טובה צריכה לשמש ככלי עבודה המאפשרת לצלם שפותח עסק להשוות את המצב שלו בפועל למול המטרות והיעדים אותם הגדיר ולמול מה שהוא שאף להשיג. הגדרת המטרות והיעדים נותנת מוטיבציה, ובאופן מוכח גורמת לו להגיע רחוק יותר ולהשיג רווחיות גדולה יותר ביחס למי שלא מציב יעדים. היא יוצרת תחושת דחיפות שהכרחית להצלחה ומונעת מבעל העסק לשקוט על השמרים ולבזבז את תקציב ההקמה שלו בתקווה שלקוחות יגיעו מעצמם.

בניית תוכנית עסקית לבד אינה נכונה משתי סיבות עיקריות, האחת כי בתור יזם חסר ניסיון קיים הסיכון לטעות הן בהגדרת היעדים והן בהגדרת סעיפי ההוצאות. יש עניינים מתמטיים בתוכנית עסקית, שכדאי לקחת יועץ עסקי, שיוכל לעשות סדר בכל הנתונים הללו ולסדר אותם כך שהמשוואה תסתכם ברווח ובנוסף יועץ עסקי יכול לראות את המצב בצורה יותר נטראלית ונקייה מרגשות (דבר שלנו בתחילת הדרך קשה לעשות), התוכנית צריכה להתבסס על השאיפות והחלומות שלנו אך חייבת להיות מעוגנת בתוכנית עסקית נטולת רגשות.


האם להציע סל שירותים נרחב או להתמקד?

כאשר צלם פותח עסק בתחום הצילום, הוא יכול לבחור האם לפנות לשוק הפרטי או העסקי, האם להתמקד בתחום המזון, האופנה, האירועים, מוצרי הצריכה וכו’. ההמלצה שלי היא לבחור נישה ולהתמקד בה בהתאם לתחום אליו הוא מתחבר ולקהל שאליו הוא רוצה לפנות.

כשעושים את השיקול באיזה תחום להתמקד חשוב לקחת בחשבון שלכל תחום יש את היתרונות והחסרונות שלו. יש לבחון איזה סיכונים או הזדמנויות קיימות בתחום אליו אני שואף להגיע? מה היתרונות היחסיים שלי כצלם בתחום הזה? קשרים וכישורים וכן הלאה, יש לקחת גם בחשבון כי תחומים מסוימים עשויים להיות יותר רווחיים, אך קשה יותר לחדור אליהם ולעיתים תנאי התשלום ארוכים יותר וצריך להיערך לכך.


איך לתמחר את השירות שלך?

חשוב לדעת מה המחיר הממוצע בשוק, ולמרבה הצער, אין דרך אלגנטית לברר אותו. כדי לגלות כמה לוקחים מי שיהיו בקרוב הקולגות או המתחרים שלך, תצטרך לבצע בדיקת מתחרים או “ריגול תעשייתי” בקנה מידה שיספיק כדי לקבל מדגם מייצג על הענף, התמחור והתחרות בו. אבל התמחור שלך לא יקבע מתוך כך.

כדי לתמחר את העבודה שלך, אתה צריך להעריך מהי כמות הזמן הצפויה לפרויקט. בכמות הזמן צריכים להיכלל שעות הנסיעות, השיחות עם הלקוחות, התיקונים, הריטושים, וכל פעילות נלווית גוזלת זמן. על הערכת הזמן הזו צריך להוסיף 15% אקסטרה לבלת”מים שיהפכו את זמן העבודה לארוך יותר. אם העבודה דורשת מעורבות של ספקים חיצוניים או חומרי גלם, חשוב להוסיף את העלויות שלהם, ומומלץ שלא להוסיף מעל העלות הבסיסית מעל ל-10%.

ההמלצה שלי היא לקבוע תעריף שעתי איתו תרגיש מסופק, ולהכפיל את מספר השעות שהתקבלו, והעלויות הנוספות בו. זה השלב שבו משווים את המחיר לסקר השוק. אם הוא נמוך מדי משווים אותו למחירי השוק, אך אם הוא גבוה יותר, לא מורידים מכיוון שכך פוגעים ברווחיות.

 


ירון לוי, יועץ עסקי בעל ניסיון רב בעבודה עם צלמים והבעלים של לוי ייעוץ כלכלי ועסקי, עונה על מספר שאלות שרבים בתחום מתלבטים לגביהם בתחילת דרכם העצמאית ומסייע להם לבחור נכון ולהימנע מטעויות.

קישור לאתר של ירון לוי, יועץ כלכלי לעסקים

 

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן