היום יום הולדת – פרוייקט צילום

מתוך The New York Times, מגזין LENS

עבור אילבי נג’יוקיקטין (Ilvy Njiokiktjien), תפקיד הצלמת הלאומית ההולנדית הפך למסיבה שלא נגמרת. כשקיבלה את המשימה לחקור את נושא “המשפחה” ב-2013 היא תהתה מהם הרגעים שאיחדו שבטים בעבר. “חשבתי מתי יוצא לך לראות את קרובי המשפחה שלך: בלוויות וימי הולדת”, אומרת הצלמת. “האחרון נראה יותר מהנה ומתאים לפרויקט צילום”.

שנה מאוחר יותר היא יכולה לאמץ את המוטו: “תגיד לי איך אתה חוגג יום הולדת ואגיד לך מי אתה”. במשך שנה שלמה היא בילתה בימי הולדת ולמדה הרבה על התרבות בה חיה. היא היתה שם כסופי, שכמו הרבה בנות גילה חלמה להיות נסיכה, גרמה לאורחות שלה ללבוש שמלות ורודות ולשתות תה ביום הולדתה השביעי. היא הייתה שם כשאווה שכרה חשפנית ליום ההולדת ה-21 של אחיה התאום. היא גם הייתה שם במסיבת ההפתעה של טייני בה האורחים שיחקו משחקים מגוחכים כאילו היו ילדים ולא בני 60. והיא הייתה שם כשטביינה בת ה-91 הגשימה את חלומה לרכוב על אופנוע, מתנה מילדיה.

“הייתי מנסה תמיד להגיע ראשונה למסיבה”, אומרת הצלמת. “נשארתי למשך הרבה זמן, אכלתי עוגה, דיברתי עם הסבתא ושיחקתי עם הילדים. לעיתים קרובות הייתי האחרונה לעזוב. אורחים נטו לשכוח שאני שם בכלל, מרוב שהפכתי לחלק אינטגרלי מהחגיגה”.

למרות שנדרשה להגיש 10 תמונות בלבד, ברגע שהבינה את הכיוון של הפרויקט היא הכריזה בתוכנית אירוח בטלוויזיה שהיא תמשיך אותו עד שתצלם חוגגים בגילאי 1 עד 100. תוך ימים ספורים היא קיבלה אלפי הזמנות להתארח בחגיגות ימי הולדת.

“לאחר שצילמתי כ-50 חוגגים, הבנתי שאני לא מקבלת את התמונה ההולנדית המלאה,” היא מספרת. “רובם היו מעמד בינוני ולבן בגיל העמידה, ואילו המדינה שלי היא גם הבית של אנשים ממוצא שונה, תרבויות שונות ומעמד חברתי מגוון.”

היא התחילה לאתר אחרי פרופילים ספציפיים של אנשים באמצעות הפייסבוק או התקשורת המקומית. “כתבתי שאני מחפשת, נניח, גבר ממוצא הסיני המתגורר בצפון הולנד, ושיחגוג 33 בשבועיים הקרובים”. בעת הצורך היא גם הלכה מדלת לדלת בתקווה למצוא סיפור מתאים ומיוחד.

“בחרונינגן דפקתי על 70 דלתות בערך, וחיפשתי מישהו שחוגג יום הולדת על סירה”, היא נזכרת. “סירות זה חלק חשוב מהתרבות ההולנדית, כמו תחנות רוח בערך”.

לכל חגיגה היה את הייחוד שלה, ודרך החגיגות נחשפת התרבות ההולנדית, בדיוק המטרה של הצלמת בפרויקט: “ברגע שאתה חוגג את יום ההולדת ה-20 שלך בדרך כלל אנשים נכנסים לחדר, לוחצים ידיים לכולם ומאחלים לכל אחד בחדר – לא רק החוגג – יום הולדת שמח”, היא מתארת. “ואז הם בוחרים מושב במעגל שנוצר סביב שולחן החטיפים. אם היית מביא דרום אפריקאי לחגוג יום הולדת בהולנד הוא היה בהלם. שם, אנשים רוקדים כל היום וכל הלילה”.

בסופו של דבר היא מצאה מצולם לכל גיל, חלק יותר מפעם אחת, וצילמה בסך הכול 140 ימי הולדת אך שמרה רק את הטובות ביותר.

“המסיבות האהובות עליי הן בהחלט אלו שחגגו 80 ומעלה” היא מסכמת. “הם חיבקו את החיים בחן והיו הרבה פחות עמוסים בדאגות מאשר עמיתיהם הצעירים. ככל שאנשים הפכו מבוגרים יותר, כך הם נראו שמחים יותר”.

Ilvy Njiokiktjien

Ilvy Njiokiktjien

תצלומי ימי ההולדת אוגדו לספר: Cream Cake and Paper

למידע ופרטים נוספים כתבו לנו:
שלחו הודעה
לוגו ריבוע שקוף

תודה שנרשמתם ליום הפתוח!

פרטים נוספים ישלחו במייל בהקדם

דילוג לתוכן